privacy

A.C.P. van Wanrooij - D66 a.v.wanrooij at D66.NL
Mon Apr 21 11:22:11 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

From: "Henk Elegeert" <HmjE at home.nl>
Sent: Monday, April 21, 2003 4:48 AM
Subject: Re: privacy

https://doc.telin.nl/dscgi/ds.py/Get/File-28347/Nictiz_lanceert_architectuur
_zorgnetwerk.pdf
Hier stelt Nictiz het ideale systeem voor zoals dat in 2006 toegepast zou
moeten gaan worden. Het vraagt echter ontzettend veel tijd en geld om dit
ideale systeem op te zetten. Nictiz gaat niet in op de haalbaarheid van
dergelijke investeringen...

> elektronische patiëntendossier (EPD)
>
> http://home.hccnet.nl/l.oberendorff/privacyentoegankelijkheid.pdf
Hier stelt Oberendorf (1999) dat de privacy onvoldoende is geregeld.
Toegankelijkheid gaat voor privacy. Zijn laatste zin in zijn conclusie is
veelzeggend. "

http://www.runnenberg.demon.nl/ntma/pdf_ntma_104/artikel%2011/recht%20en%20e
pd__.pdf
Runnenberg stelt hier een oplossing voor het privacyprobleem. Interessant is
zijn bewering dat het EPD vanuit het perspectief van privacywetgeving en
medisch beroepsgeheim zowel een kans als een bedreiging kan opleveren.

http://www.nictiz.nl/kr_nictiz/publicaties/raadplegen.asp?display=2&Atoom=12
09&AtoomSrt=3&Actie=2
Deze site kon ik helaas niet bezoeken omdat wachtwoord werd vereist.

http://www.cbpweb.nl/documenten/av_26_Privacy_bij_ICT_in_de_zorg.htm
De toezicht houder geeft hier de vogende adviezen:
"Het is aan te raden gebruik te maken van privacybevorderende
technologieën."
"Internet kan de positie van de patiënt versterken. Internet is echter ook
een onveilig open systeem dat privacyrisico's met zich meebrengt. De patiënt
moet daar bewust van worden gemaakt en doet er verstandig aan zich tegen
deze risico's te beschermen."

Opmerkelijk. De patient dient zichzelf te beschermen! Verder erkent het CBP
het hiaat in de privacy van patienten.

http://www.netkwesties.nl/editie51/artikel4.html
Hier wordt mijn eigen conclusie bevestigd.
Persoonsgegevens en medische gegevens zijn niet danwel onvoldoende
beschermd.

groet,
André van Wanrooij

> Henk Elegeert