Voor en Tegen: maakt niet uit

Maarten Bessem maarten at BESSEMENPARTNERS.NL
Thu Apr 17 10:27:34 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

In het recente kamerdebat over de (in)formatie CDA - PVDA heeft de D66
naast Groenlinks aangedrongen op verdere lijmpogingen, daarmee impliciet
aangevend dat andere coalities nadrukkelijk onze voorkeur niet hebben.
Motivatie: De stemmers hebben een duidelijke voorkeur voor CDA-PVDA.

Teneinde een coalitie tussen CDA-VVD aan een kamermeerderheid te helpen,
willen de heren Zalm en Balkenende het liefst nog een partner. D66 beschikt
over een prachtig opvulkarakter: altijd redelijk en bereid zichzelf weg te
cijferen in het belang van de 'juiste' koers. De harde eisen die de D66 aan
regeringsdeelname zal stellen zullen snel door VVD-CDA ingewilligd worden.
Geloof me maar, daar gaan ze echt niet lang moeilijk over doen. Op die
wijze demonstreren zij slagvaardigheid en de bereidwilligheid om concessies
te doen, daarmee een slag uitdelend aan de PVDA.

D66 helemaal happy, het gaat ons natuurlijk om de inhoud en door de
concessies van VVD-CDA realiseren wij die. En dan zitten we daar weer op
het regeringspluche. Niet als volwaardige partner, maar als opvulling.
Vanaf het moment dat de deal gesloten is, zullen onze beide partners ons
domineren, waarbij onze beleidspunten ten goede zullen komen aan hen. En
wij zullen ons straks wederom afvragen waarom de kiezer ons niet honoreert
voor de behaalde resultaten.

Ondanks het feit dat de D66 regeringsdeelname voor zichzelf inhoudelijk zal
kunnen verdedigen, zal het daarmee voor de tweede en misschien wel voor de
derde keer als opvulling dienen en actief verder werken aan haar eigen
overbodigheid.

Ja, roepen we, maar als we nu oppositie gaan voeren moeten we ons naast de
PVDA, Groelinks en SP profileren. Dan wordt onze stem nooit gehoord.

In mijn optiek is dat een zwak argument, omdat we dat nog helemaal niet
weten, wij weten nog niet wat de politieke issues zijn die straks het land
zullen verdelen. Het kan net zo goed zijn dat we dan veel beter in staat
zullen zijn om te demonstreren dat de D66 de enige progressieve keuze is.
Door deel te nemen aan de regering weten we in ieder geval wat we wel
zullen zijn: tijdelijke opvulling ten dienste van de andere twee.

Henk schreef over zijn lidmaatschap en ik denk dat hij daarmee bedoelt dat
dit een historische keuze voor de D66 zal kunnen blijken. Daar ben ik het
mee eens, als D66 besluit zichzelf voor het karretje te laten spannen
zullen kiezers en leden definief de hoop op kunnen geven en verder
uitwaaien over de PVDA,GL,SP enerzijds en VVD anderzijds, met een
duidelijke stellingname als motivatie.

Maarten Bessem
werkend in Amsterdam, wonend in Heemstede