Minder en betere regels

Nick van der Beek Nickvdb80 at HOTMAIL.COM
Thu Apr 10 17:50:52 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Enkele snelle opmerkingen ten aanzien van je idee.
Rechtsregels dienen om gedrag van individuen te reguleren en kan gezien
worden als alternatief voor de markt of organisatorische verbondenheid cq.
een bedrijf. Zie b.v. het werk van Ronald Coase, zoals de bundel  "The
Market, the law and the firm".

Je ziet aansprakelijkheidsrecht als tegenhanger van rechtsregels. Let
hierbij echter wel op de berperkingen van het aansprakelijkheidsrecht, de
problemen van transactiekosten, litigatiekosten en het probleem van judgment
proof.
Ik kan je eigenlijk heel erg aanraden om eens een rechtseconomisch handboek
door te nemen, bijvoorbeel het boek Recht en Efficientie, Van Velthoven en
Van Wijck, derde druk.
Een alternatief is het werk van Cooter en Ulen.

Ik kan er nu niet dieper op ingaan, maar aansprakelijkheidsrecht is m.i.
geen goed alternatief. Denk bijvoorbeeld aan de problemen van de handhaving
van de visserijwetgeving door de "Biesheuvelgroepen".

In de meeste standaard rechtseconomische literatuur wordt ook ingegaan op de
discussie rechtersrecht (Common law) v.s. Continental law. Rechtersrecht kan
een alternatief zijn voor van te voren opgestelde regels, en is veel
flexibeler. In Nederland hebben we een gemengd systeem, de Hoge Raad maakt
ook regels, al zijn vooral de oudere juristen dit niet met mij eens.
Dat de overdaad aan rechtsregels, met name in de sterk gereguleerde markten
niet werkt is duidelijk. Denk maar aan het enorme monsters die in het
sociaal recht bestaan, de inefficiente situatie in de gezondheidszorg, enz.
De gang van zaken in de gezondheidszorg is, net als de privatisering van de
gassector en de NS, een duidelijk voorbeeld van overheidsfalen.
de overheid heeft ernstige beperkingen, met name op het gebied van
informatie. Informatie is echter van levensbelang bij goede en werkbare
regulering. Daarnaast ontbreekt het de overheid aan incentives om goed
toezicht uit te oefenen. Ook kan men vanuit de private interest theory of
goverment de nodige kanttekeningen bij de gewenstheid van
overheidsbemoeienis maken.

Ik ben dan ook van mening dat men niet snel tot regulering moet overgaan, en
sluit me daarom bij jouw roep om deregulering aan. Henk Vreekamp heeft
gelijk voor zover hij zegt dat je per sector moet kijken hoe de deregulering
uitgevoerd moet worden. Dit omdat het een enorm bos aan bijzondere wetgeving
is, zodat er geen algemeene regels en oplossingen te geven zijn.

Henk, wat je opmeriking over de "doorstart" betreft, de hiermee
vergelijkbare figuur van de "Chapter eleven" regeling in de VS is zeer
ineffectief gebleken. Het is daarom maar de vraag of een makkelijke
doorstart regeling wenselijk is. Ik weet niet of je "The Economist" Leest,
maar daar is dit al een paar keer voorbij gekomen.

Sorry dat het bij deze korte en zeer onvolledige reacite moet blijven.

Ik hoop in de nabije toekomst wat dieper op de materie te kunnen ingaan.

Met vriendelijke groet,

Nick van der Beek,
Studenten Nederlands Recht en Domeingerichte Economie,
Universiteit Utrecht.