Het is niet waar, het is war!

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Wed Apr 9 18:53:27 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Deze reactie had ik al verwacht, maar is volkomen ongegrond. Wat Mark
Koek schreef is dat je toch niet tegen de Irakezen kunt zeggen dat ze
maar even moeten wachten tot we de internationale rechtsorde voor mekaar
hebben. Mijn vraag daarop: als je dat tegen de irakezen niet kunt
zeggen, kun je dat dan wel tegen bijvoorbeeld de soedanezen of
congolezen zeggen? Dat is geen argument tegen de oorlog mijnerzijds, het
geeft slechts aan dat ik vind dat Mark Koek zijn argument niet sterk is.
Dit argument gebruiken in internationale politieke besluitvorming is
m.i. zelfs onrechtvaardig en afhankelijk van de motivatie wellicht zelfs
discriminerend. Wat ik er vooral mee aan wil tonen is dat de 'coalition
of the willing' momenteel niet redeneert vanuit mensenrechten, maar
vanuit machtsbelangen. En dat vind ik zeer betreurenswaardig. Maar dan
val ik in herhaling.

> Met andere woorden....Je bent wel voor een eenzijdig
> ingrijpen van landen
> als ze alle landen aanpakken maar niet als ze beginnen met een?

Voor de duidelijkheid: Nee.

> volgende oorlog
>
> Zeker de Iraniers die nu aan de macht zijn.......

Nee de iraniers die dan duizenden kruisraketten op hun hoofd krijgen....
President Khatami is overigens een van de meest democratische
machthebbers momenteel in die regio. Helaas voor hem is hij geen
vriendje van de VS en behoort hij *dus* tot de axis of evil.

Wat heeft dat ermee te maken?

Groeten,
Mark