Het is niet waar, het is war!

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Tue Apr 8 22:45:13 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik zou inderdaad willen dat we dat als beschaafde internationale
gemeenschap niet zouden hoeven zeggen tegen burgers die leven onder
dictatoriale regimes. Maar hoe onrechtvaardig (discriminerend?) is het
als we wel de burgers van Irak 'bevrijden' en bijvoorbeeld niet de
Soedanezen? Of de burgers in Congo waar het afgelopen weekend weer
duizenden mensen zijn afgeslacht? Vele op deze wereld leven helaas onder
nog ergere regimes dan de irakezen.

> na te streven en
> oorlogen niet
>
> Ik begrijp je standpunt, ik heb het er ook moeilijk mee. Maar
> ik heb wel de
> indruk dat de gemiddelde Irakees het weinig kan schelen
> *waarom* Saddam wordt
> verwijderd. Als het maar gebeurt.

Kan kloppen, maar het scheelt hem of haar wel hoe dat gebeurt, door wie
en wat ervoor in de plaats komt. De VS is nou eenmaal niet populair in
het midden-oosten. En het zal de Iraniers ook wel wat kunnen schelen als
ze straks onder de bush-doctrine het slachtoffer van de volgende oorlog
worden. Als we deze unilaterale stap van de VS *politiek* steunen geven
we de VS moreel gezien ook groen licht voor de volgende. De oorlog tegen
Irak is in de visie van de 'havikken' in de Bush-administration immers
slechts het begin van een nieuwe door de VS gedomineerde wereldorde.

Groeten,
Mark