Het is niet waar, het is war!

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Mon Apr 7 19:06:01 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nogmaals, het is niet de enige reden waarom ik tegen deze oorlog ben.
Maar mag ik uit deze opmerking van jou opmaken dat het jou niet uitmaakt
waarom een land door een ander land preventief wordt aangevallen, zolang
er maar een regime zit dat jij graag ziet verdwijnen? Leuke
internationale rechtsorde is dat.

> Eens. Maar ja, als de grootschalige mensenrechtenschendingen
> eindigen om
> een andere reden, dan moet dat maar zou ik zeggen.

Dat is een veronderstelling die nergens op is gebaseerd. Als het doel
immers niet is de mensenrechtenschendingen te stoppen, dan is er ook
geen garantie dat die na de oorlog zullen stoppen. Zo was ik in de
eerste golfoorlog kwaad dat men niet doorging totdat Saddam's regime was
afgezet. Men was er immers dichtbij. Nu zijn er honderduizenden
mensenlevens verloren gegaan voor het verdrijven van het Iraakse leger
uit een dictatoriaal oliestaatje en heeft de VN de dictators van Koeweit
weer in het zadel geholpen. Dat was niet gebeurd als de operatie 'desert
storm' toentertijd als doel de bevrijding (en dus democratisering) van
Koeweit en Irak had gehad.

Zolang oorlogen gevoerd worden om nationale machtsbelangen na te streven
en niet om landen te bevrijden van hun dictators, kan ik die oorlogen
niet steunen.

Groeten,
Mark