Het is niet waar, het is war!

Mark Koek mark at KOEK.NET
Sun Apr 6 15:44:28 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels schreef:

> Deels, maar niet helemaal. Er staan namelijk ook nog grote nadelen
> tegenover dit positieve 'bijverschijnsel', zoals de dreiging van meer
> terrorisme en chaos in het midden-oosten. Ik vind deze stap van de
> VS en GB niet doordacht en overhaast, en ik kan alleen maar hopen dat
> het niet uit de hand gaat lopen de komende jaren.

Dat vind ik eigenlijk het enige goeie argument tegen de oorlog, het feit
dat er nogal een risico mee genomen wordt voor wat betreft de toekomst
van de Arabische wereld.

Maar het afkeuren van een actie met een positief effect vanwege de
veronderstelling dat de motivatie niet goed is, daar kan ik niet in
meegaan. Met zo'n domineesmentaliteit bereik je nooit wat.

> Wat ik stelde is dat als uiterste mogelijkheid militair ingrijpen om
> een volk te bevrijden van een dictatuur door de internationale
> gemeenschap (vooral als daar grootschalige mensenrechtenschendingen
> optreden of dreigen) een realistische optie moet zijn. Dat vind ik
> een betere reden voor militair ingrijpen dan de jacht op
> massavernietigingswapens.

Eens. Maar ja, als de grootschalige mensenrechtenschendingen eindigen om
een andere reden, dan moet dat maar zou ik zeggen.

> Als we als internationale gemeenschap de arrogantie van de VS en in
> mindere mate ook Frankrijk gedogen, dan draaien we de klok minstens
> 10 jaar terug.

Ik heb de indruk dat Frankrijk meer schuldig is aan de crisis in de VN
dan de VS. Vooral met zijn uitspraak dat hij een veto zou uitspreken
over elke resolutie met een harde deadline erin (ongeacht hoe lang)
heeft Chirac aangegeven Saddam bij het verder negeren van de VN geen
strobreed in de weg te willen leggen.

Het argument van een aantal PvdA'ers in de Vrij Nederland van deze week,
dat de internationale rechtsorde meer schade zou oplopen als Frankrijk
zijn zin zou krijgen vind ik trouwens redelijk overtuigend.

Mark