Het is niet waar, het is war!

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Mon Apr 7 19:32:17 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Een vleiende zin, totdat je er een 'grapje-smiley' achter plaatste. :-)

> Wanneer de
> vredesduiven het voor het zeggen hadden gehad, had Saddam
> nu nucleaire
> wapens, was Koeweit een Iraakse provincie, was de Taliban nog aan de
> macht, was het etnisch gezuiverde Bosnie nu onderdeel van
> Groot-Servie, en was Kosovo een land verstoken van inwoners.

Nee Henk, als de vredesduiven het voor het zeggen hadden gehad waren er
geen oorlogen, geen Talibans en geen Saddams :-)

> Het lijkt me dat figuren als Bin Laden ook zonder deze oorlog er
> alles aan zouden doen aanslagen te organiseren. Wat de gevolgen
> van de oorlog zijn, en of zij gerechtvaardigd is zal mogelijk pas
> achteraf zijn uit te maken.

Uiteraard, daarom is het zo gevaarlijk. Overigens maak ik me uiteraard
geen illusies dat types als Bin Laden zijn te pacificeren, maar ik weet
wel dat we er alles aan moeten doen dat die types uitgekotst gaan worden
door de arabische wereld. De negatieve reacties uit de Arabische wereld
van zowel regeringen (zelfs van pro-amerika dictators als Mubarak) als
burgers wijst vooralsnog op een verdere demonisering van de VS en het
westen en dus hernieuwde hoop voor het benauwde Al-Qaida.

> De tijd dat goede bedoelingen vooraf
> (of die nu de werkelijke agenda uitmaakten of niet) volstaan voor
> een legitimatie ligt immers achter ons. Het verloop en het succes
> van de operatie en de hoeveelheid collateral damage zal denk ik
> mede bepalend zijn voor de legitimatie.

Dat en de toekomst van Irak. Hoe dat gaat uitpakken weten we pas over
enkele jaren of zelfs decennia. In de documentaire 'Bowling for
Columbine' geeft Michael Moore goed weer wat de 'track record' van de
Amerikaanse interventies is. Genoeg reden voor argwaan.

Groeten,
Mark