Staatstelevisie en Wolffensperger

Sat Sep 28 09:30:45 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

He joh, Martin,

Het gaat niet om de toon, het is al saai genoeg die oude onderwerpen,maar de
inhoud.
Zalblijven zoeken naar de juiste prikkelende toon  ;-)

Ben en was niet tegen BNN of de beslissing van Nuis, maar De Nieuwe Omroep
met voldoende leden, met een interessante inhoud in plaats van pulp (meer
BBC, BRT2, ...?), en ruim voldoende nieuwe betalende leden die daar eens
naar wilden kijken en luisteren, werd wel geweerd door Paars 2, nota bene
tegen het verplichte en geod onderbouwde juridische advies in. Dat is gebrek
aan respect voor de betalende burgers en in zekere zin ook arrogant
machtsmisbruik!

En ik dacht dat ik reageerde op jouw doorschieten dat alle politici van de
eigengeriede omroepjes moeten afblijven, die nota bene ons geld grotendeels
verjubelen! Jouw politiek correcte opvatting is het poldergemodder ten top!
We pakken de burgers hun geld af en vertellen ze dan dat zelfs hun eigen
gekozen vertegenwoordigers er niets meer over te vertellen hebben. De
omroepbaasjes gaan hun eigen bovenbazen kiezen. Hoezo direct gekozen
burgemeester?
De zichzelf benoemende middenveld-ers, in dit geval de omroepbaasjes,
bepalen het allemaal wel voor ons, zonder ons. Weg democratie.

Ik spreek graag duidelijke taal, stel dingen graag scherp, met bedragen per
huishouden par jaar of maand erbij, omdat er juist zoveel onhelder is
geworden in onze het-was-ooit-van-ons-maar-ze
doen-maar-over-ons-zonder-ons-cultuur. Het gaat me er daarbij niet om te
shockeren of door te schieten, maar de balans te herstellen en te prikkelen
het te hebben over wat de brugers raakt in plaats van procedureel,
jurristisch of politiek-correct te neuzelen over eigenlijk volstrekt
onbelangrijke en oninteressante poppetjes.

Deze discussie begon met een kat jegens een niet-slimme orerende Mat. Ben
blij dat ik ben begonnen de discussie over een relatief onbelangrijk
mannetje te verplaatsen naar het voor alle burgers belangrijke omroepbestel
en de kwaliteit van programma's en journalistiek. Dat lukte deze keer.

Daarover zou ik onze eigen Wolffensperger ook graag eens uitgebreid horen,
hij heeft 5 jaar kennis en ervaring en heeft oprecht geprobeerd van
binnenuit het bestel te sturen richting bijvoorbeeld BBC-kwaliteit.
Nu hij opstapt met een van zijn 2 collega's als omroepbaasjesbaas begin
volgend jaar, zou ik hem dus wel in een zijkamerbijeenkomst op het congres
willen horen!

En wil ik dat D66 voorop loopt een analyse af te ronden, conclusies te
trekken en voorstellen te doen zoals jullie dat hier op deze lijst beginnen.
Huidige achterhalde verzuilde omroepbestel snelafbouwen, overfinanciering
verspilelnde omroepen rigoreus terugdraaien, subsidiering van pulp en
monoforme journalistiek staken, alleen (dure) kwaliteitsprogramma's zonodig
en desgewenst financieel steunen, ongeacht programmamaker of zender.

Fritz van Rikxoort