[Re: ICT Beleid D'66 / Investeringen]

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Tue Sep 24 00:09:35 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mathijs Tieleman <mathijs at tieleman.nu> said:
>Glasvezel is ontzettend kostbaar per huishouden. Daarbuiten komt dat
>toegevoegde waarde boven andere methoden, net als bij UMTS, moeilijk aan
>te geven is. Het zijn veronderstelde voordelen, waarbij glasvezel als
>het alomvattende toekomstige kabeltje wordt gezien.

Da's nu. Regeren is echter vooruitzien, en de bandbreedte van glasvezel is in
principe onbeperkt (1Tbit per fiber theoretisch, als ik me het wel herinner).
Ik ken de kosten niet van dark fiber in de grond stoppen (ik kan het eens
navragen, onze bandwidth provider heeft er nogal veel van en het wordt steeds
darker ;-)), maar ik kan me voorstellen dat het spul tijdens de bouw
neerleggen samen met wat andere kabels een economisch praktische methode is om
een wijk een infrastructuur te bieden die toekomstzeker is.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
GnuPG 1024D/E0989E8B 0016 F679 F38D 5946 4ECD  1986 F303 937F E098 9E8B