[Re: ICT Beleid D'66 / Investeringen]

Mathijs Tieleman mathijs at TIELEMAN.NU
Mon Sep 23 23:37:01 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Mon, 2002-09-23 at 00:28, Bert Bakker wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Elbert Streek <streeke at iae.nl> schreef:
> Dat kan ik mij wel voorstellen. Een huis zonder de mogelijkheid van
> breedband internet is voor mij iets als een huis zonder water of gas.
> Overigens zijn er nog steeds huizen in Nederland die niet aangesloten
> zijn op waterleiding en gasleiding.
>
> Vorig jaar is nog een amendement van de afdeling subregio ZO Brabant
> afgewezen door D66 om in het bouwbesluit op te nemen dat glasvezel
> aansluiting verplicht is.
>
> ---

> [...]

Glasvezel is ontzettend kostbaar per huishouden. Daarbuiten komt dat
toegevoegde waarde boven andere methoden, net als bij UMTS, moeilijk aan
te geven is. Het zijn veronderstelde voordelen, waarbij glasvezel als
het alomvattende toekomstige kabeltje wordt gezien.

Kijkend naar het dienstenpakket aangeboden op internet en het gebruik
van deze diensten, zou ons moeten leren dat diensten via glasvezel
kostbaar zijn en het gebruik ervan voorspelbaar. De psyche van de mens,
of wellicht onze opvoeding en het teruggrijpen naar gewoonten leert dat
diensten op internet enkel werken als ze specifieke voordelen bieden,
wat in de meeste gevallen niet het geval is. Welke nieuwe diensten dan
via glas geboden moeten worden naast telefonie, TV, radio en internet
zou ik niet 123 weten. Tenminste niet zodanig dat deze een bouwbesluit
met opname van een glas aansluiting rechtvaardigen.

Gezien gebrek aan ervaring, lijkt het opzetten van wijken in samenhang
met bedrijven die voorzien zijn van glas een beter plan. Een
'testomgeving', zoals het in IT termen heet.

Daarnaast is het de vraag of glas naar de toekomst het juiste medium is.
Glas is per meter erg duur en de aansluitingen eveneens om nog maar niet
over de benodigde apparatuur te praten om alle signalen weer gescheiden
te krijgen (danwel alles via TCP/IP te laten verlopen). Door de
kostprijs per meter en de benodigde versterkers elke paar kilometer is
voor telecommaatschappijen een goede bezetting per glasvezel nodig om
het kostendekkend te krijgen.

De vraag is of verbeterde SDL technieken en het gebruik van nieuwe,
meeraderige koperkabels niet veel goedkoper is met voldoende
bandbreedte, daarnaast zijn er mogelijkheden om bij toestaan van een
grotere wattage voor WiFi-achtigen (draadloos internet tot 52 M/bit) te
verkrijgen door de lucht. Ook Satelliet toegang tot breedband diensten
(radio, tv, internet etc.) behoort nu al tot de mogelijkheden en zou in
de nabije toekomst een geduchte concurrent kunnen worden, zeker gezien
de USA een onmogelijke taak heeft als ze breedband over het gehele land
willen uitrollen. Investeringen in die richting zouden ons kunnen
helpen.

Kern van mijn verhaal is dat de stand van de techniek (tov economische
haalbaarheid) op dit moment niet ver genoeg is. Geef als overheid
Telecom bedrijven meer ruimte, bijv. door wattages van WiFi op te
rekken, steun daarnaast projecten om te zien waar het in de toekomst
naar toe gaat, waarbij de vraag: 'welke diensten via een snel medium?'
wel een hamvraag zou moeten zijn die nog beantwoord moet worden door
ervaring op te doen. En wat internationaal (economisch) aantrekkelijk is
om ICT projecten op te zetten die tot doel hebben het uitzoeken hoe
breedband in de toekomst aan te bieden en vooral waar al die bandbreedte
wanneer voor gebruikt wordt. ICT is duur, investeren op het juiste
moment in de juiste techniek is van cruciaal belang om de kosten niet
uit de hand te laten lopen.

Groet,
Mathijs Tieleman.

--