Heinsbroek: Bejaarden en creches

muijz at DDS.NL muijz at DDS.NL
Tue Sep 24 01:14:05 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Quoting Mathijs Tieleman <mathijs at tieleman.nu>:

> Is het de Bentley ? :-))

Goedkope en reeds te vaak gedebiteerde grap.

> Wellicht zouden 65+-ers die nog niet in het bejaardentehuis zitten meer
> kunnen bijdragen. Ze zijn mobiel, dus verplaatsing van creches is niet

Dat gebeurt al vrij veel, maar niet geinstitutionaliseerd.
Veel ouderen vangen de kinderen van hun kinderen op.

> nodig (wellicht wel handig overigens) en willen waarschijnlijk nog wel
> een cursus volgen om als assistent te kunnen dienen. Veel belangrijker
> is, dat deze groep het veelal moeilijk met zichzelf heeft, ze staan net
> buiten het arbeidsproces en dat is van de ene kant wel lekker, maar je
> wilt als mens ook iets te betekenen hebben. Een deeltijd baan vinden
> velen wellicht hartstikke leuk.

Dat laatste klopt misschien wel, maar ten eerste gaat de
pensioengerechtigde leeftijd wellicht omhoog, en ten tweede,
als je na je pensioen doorwerkt, waarom zou je dan in de
kinderopvang terechtkomen? Dat is zwaar en relatief slecht
betaald werk. Terwijl er zoveel alternatieven zijn - in
Amsterdam bestaat zelfs een uitzendbureau voor 65+ers.

> Wie heeft nog meer meningen/opmerkingen/aanvullingen over de bovenste 2
> mogelijkheden.

In Leeuwarden bestaat al jaren een project waarbij kinderopvang
en bejaardenzorg in hetzelfde gebouw zijn gehuisvest. De kinderen
vinden het erg leuk - ze hebben er ineens een heel stel opa's en
oma's bij - en de bejaarden fleuren er ook van op.
Zelfs de bejaarden die in jouw ogen gebrekkig zijn.

Na enig zoeken vond ik op het net een relevant artikel:
http://krant.telegraaf.nl/krant/vandaag/teksten/bin.ouderen.kinderopvang.html

Erik vdMb