Heisbroek: Bejaarden en creches

Mathijs Tieleman mathijs at TIELEMAN.NU
Mon Sep 23 23:02:49 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Fri, 2002-09-20 at 14:39, Bart Meerdink wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Hoewel Heisbroek zelf alleen maar antipathie bij mij opwekt, zie ik zeker
> grote voordelen in zijn voorstel (proefbalonnetje) om bejaarden de gelegenheid
> te geven om zich in creches maatschappelijk nuttig te maken.

Is het de Bentley ? :-))

> Er lijkt ruimschoots potentieel voor synergie aanwezig te zijn, want de
> bestaande (uitstekende) faciliteiten van bejaardenhuizen / serviceflats /
> aanleunwoningen en dergelijke kan men beter benutten, en het personeel kan
> flexibeler ingezet worden.
>
> Voor ouders zullen de lagere kosten belangrijk zijn, naast de eventuele
> ruimere openingstijden en een betere kwaliteit.
>
> Die betere kwaliteit lijkt wishful, maar het combineren van goed opgeleid
> jonger personeel met de niet te verwaarlozen inbreng van de ouderen biedt veel
> [...]

Geheel eens, heb wel een ietwat andere mening over de leeftijd, maar met
mogelijke oplossing.

Waar ik een beetje mee zit is de gemiddelde leeftijd in een
bejaardentehuis en de reden waarom ze daar zitten (bijv. een gebrek).
Ouderen willen steeds langer op zichzelf wonen, waardoor de
'gebrekkigheid', zonder iets af te doen aan onze bejaarden, voor velen
toch DE reden is om naar het bejaardentehuis te vertrekken.

Kleine kinderen is opletten geblazen en hard werken. Dat vind ik
moeilijk te rijmen, daarnaast zijn de huidige opleidingen gericht op
stimulering van een kind, waarbij de bejaarde een dergelijke opleiding
waarschijnlijk niet genoten heeft.

Wellicht zouden 65+-ers die nog niet in het bejaardentehuis zitten meer
kunnen bijdragen. Ze zijn mobiel, dus verplaatsing van creches is niet
nodig (wellicht wel handig overigens) en willen waarschijnlijk nog wel
een cursus volgen om als assistent te kunnen dienen. Veel belangrijker
is, dat deze groep het veelal moeilijk met zichzelf heeft, ze staan net
buiten het arbeidsproces en dat is van de ene kant wel lekker, maar je
wilt als mens ook iets te betekenen hebben. Een deeltijd baan vinden
velen wellicht hartstikke leuk.

Daarom gooi ik dit alternatief in de groep: Oprichten van een cursus
voor 65+ers en zorgen voor een aannamebeleid van deze groep.

Wie heeft nog meer meningen/opmerkingen/aanvullingen over de bovenste 2
mogelijkheden.

Mathijs.