ICT Beleid D'66 / Investeringen

Mathijs Tieleman mathijs at TIELEMAN.NU
Thu Sep 19 23:39:23 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Thu, 2002-09-19 at 17:49, muijz at dds.nl wrote:

> Een enigszins misleidende analogie dat laatste.
>
> Wat Kennisnet betreft dit: het Internet is erg open en staat
> dan ook vol porno en reclame. Schoolboeken bevatten doorgaans
> geen porno en reclame.
> Toen Internet in het onderwijs werd opgenomen, ontstond de
> behoefte aan een porno- en reclamevrij netwerk. Vandaar.

Eenvoudige (software) middelen zijn standaard beschikbaar om netwerken
te bouwen die gebruikmaken van de internet infrastructuur, terwijl je
wel volledig bent afgescheiden. 'Tunneling' heet dit in vaktermen.
(bijv. SSH of IPSEC). Dat is zeker geen reden om een eigen
infrastructuur op te zetten. Tunneling wordt door bedrijven met filialen
veelvuldig toegepast. Een gate naar internet kan relatief makkelijk
voorzien worden van software om porno te mijden (overigens nooit
volledig).

> [...]
> Een vergelijking met snelwegen is inderdaad wat ongelukkig; de
> situatie lijkt meer op die bij het spoor.
> Van concurrentie is niet echt sprake - vooral niet op het gebied
> van kabeltoegang (op zijn vroegst volgend jaar pas) - en de
> prijzen zie ik ook niet echt dalen.
>
> Ook kun je je afvragen of je het wel helemaal aan de markt
> moet overlaten. Je loopt dan de kans dat in sommige delen van
> het land geen breedband-infrastructuur wordt aangelegd omdat
> dit economisch niet interessant is. Dit kan andere doelstellingen
> - democratiseringsprocessen dmv ICT; tweedekansonderwijs idem -

De vraag is denk ik steeds meer of de overheid wel voldoende kennis van
beschikbaarheid van breedband heeft en daarnaast of breedband nu wel zo
bijdraagt aan toenemende kennis. De discussies binnen de overheid gaan
m.i. teveel over de praktische technische uitvoering ipv de toegevoegde
waarde. Gevolg: overwaardering voor de noodzaak van breedbandige
verbindingen. Voor de overheid in relatie tot onderwijs is er geen reden
om zich druk te maken, naast ADSL en kabel zijn er ook satelliet en
gebundelde ISDN verbindingen mogelijk tegen zeer redelijke prijzen. Daar
is een door de overheid geinitieerd netwerk niet voor nodig. En wat mij
dan vooral opvalt als je het vergelijkt met Duitsland of Amerika. Landen
waar ICT als 'basisindustrie' goed aan de weg timmert. Deze landen
hebben absoluut geen dekkend breedbandig internet, maar wel gemiddeld
meer kennis. Misschien zou dat als voorbeeld genomen kunnen worden,
zodat we als Nederland ook wat meer basis ICT industrie zouden krijgen.
We zijn een kennisintensief land en ICT basisindustrie zou ons goed
passen.

> Ik vermag niet in te zien hoe door aanleg van breedband de
> kennis (?) toeneemt. (Kennis van wat? Van de aanleg van
> breedband?)

De kennis van ICT of andere kennis gebruikmakend van ICT infratructuren.

> Bedoel je dat de overheid zich zou moeten beperken tot
> het opstellen van minimumspecificaties?

De overheid zou zich moeten beperken tot voorkoming van monopolisme als
het gaat om ICT infrastructuren (middels bijv. de opta) en zich
bezighouden met actiever ontwikkelen van de ICT kennis, niet de fysieke
aanleg van infrastructuren.

> (Je kunt bijvoorbeeld als overheid besluiten om iedereen
> tweedekans onderwijs in electronische vorm aan te bieden.
> Je moet dan ook bij de techniek stilstaan, al is het maar
> om vast te stellen waaraan in zo'n geval het breedband-
> netwerk zou moeten voldoen.)

Voorlopig weten we uit CBT trajecten in het algemeen die er zijn geweest
dat ze maar zeer matig ervaren worden. Daarnaast kan tweedekansonderwijs
prima via een CD-ROM, daarvoor is geen breedband nodig. Kortom, steek
als overheid de tijd in de kenniskant van de ICT, niet de fysieke. En
sta open voor alternatieven en probeer stap voor stap verbetering te
zoeken en te voorkomen dat we straks een grotendeels ongebruikt
breedbandige netwerk hebben liggen, simpelweg omdat de 'vraag er niet
kwam', of omdat de benodigde bandbreedte verkeerd was ingeschat. Voor
een beetje surfen is niet zo gek veel nodig en dat is toch de methode
van kennisoverdracht, niet het downloaden van MP3's.

> De gemeente Dordrecht is al zo ver dat men de software van
> het aldaar ontwikkelde digitaal loket aan andere gemeenten
> verkoopt.
> http://www.automatiseringgids.nl/news/default.asp?nwsId=17422

Een prima initiatief, waarbij mijn voorkeur zou zijn dat er een meer
landelijke aanpak en stimulans plaatsvindt.

Mvg,
Mathijs Tieleman.

--
Mathijs Tieleman <mathijs at tieleman.nu>