ICT Beleid D'66 / Investeringen

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Thu Sep 19 23:41:26 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mathijs Tieleman <mathijs at tieleman.nu> said:
>Basisuitrusting? Als we het over consumenten hebben, vind ik het nogal
>ver gaan om internet tussen het rijtje 'gas, licht en water' te
>plaatsen. De post is toch ook niet meer van de overheid?

Nee, maar KPN Post is volgens mij nog steeds wel verplicht om overal te
bezorgen, ook al gaat dit tegen de markt in. Ik geloof niet dat ergens in mijn
mailtje stond dat ik vond dat de Internet-infrastructuur 'van de overheid'
moest zijn, ik zei dat de overheid hier wat aktiever als marktmeester moet
gaan optreden.

>Gas, water en
>licht zijn absolute eerste levensbehoeften, internet voor de consument
>absoluut niet. Dus de overheid moet zich vooral met de infrastructuur
>niet bemoeien, nergens voor nodig, zeker niet omdat er voor het
>bedrijfsleven, waar e-mail wel degelijk een soort primaire
>levensbehoefte is, het aantal ISP's met eigen bekabeling groot genoeg is
>om niet van een monopolie te spreken (BT Ignite, KPN, de
>kabelmaatschappijen, UUNET, ...).

Ook daar valt nog wel wat op af te dingen. Er zijn voldoende gebieden - met
name de economisch zwakkere gebieden - waar een belabberde dekking is voor
bedrijven, wat deze bedrijven weer op een concurrentieachterstand zet t.o.v.
de Randstad. Een satellietschotel is alleen maar een downlink, je moet nog
steeds met je dure ISDN aansluiting inbellen.

Ik vind dat de overheid zich met breedband Internet moet bemoeien op dezelfde
manier als ze zich met de post en met de verspreiding van geldautomaten
bemoeit - op zijn minst door aktief met de partijen te onderhandelen, liever
nog door eens wat eisen te gaan stellen aan kwaliteit en spreiding.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
GnuPG 1024D/E0989E8B 0016 F679 F38D 5946 4ECD  1986 F303 937F E098 9E8B