ICT Beleid D'66 / Investeringen

Mathijs Tieleman mathijs at TIELEMAN.NU
Thu Sep 19 23:11:32 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Thu, 2002-09-19 at 16:23, Cees de Groot wrote:
> [...]

> video streams kan volgen) in het rijtje 'gas, water, licht, telefoon' hoort.
> Ik ben voor die laatste houding, en dat betekent of een staatsmonopolie - maar
> dat hebben we al geprobeerd - of concessies voor exploitatie van ICT
> infrastructuur afgeven onder bepaalde dekkingsvoorwaarden.
>
> Tot nu toe was het wel leuk en aardig om Internet lekker te laten wildgroeien,
> maar zo zoetjes aan gaan we ernaar toe dat breedbandinternet tot de
> basisuitrusting behoort, en moet de overheid dus aktiever als marktmeester aan

Basisuitrusting? Als we het over consumenten hebben, vind ik het nogal
ver gaan om internet tussen het rijtje 'gas, licht en water' te
plaatsen. De post is toch ook niet meer van de overheid? Gas, water en
licht zijn absolute eerste levensbehoeften, internet voor de consument
absoluut niet. Dus de overheid moet zich vooral met de infrastructuur
niet bemoeien, nergens voor nodig, zeker niet omdat er voor het
bedrijfsleven, waar e-mail wel degelijk een soort primaire
levensbehoefte is, het aantal ISP's met eigen bekabeling groot genoeg is
om niet van een monopolie te spreken (BT Ignite, KPN, de
kabelmaatschappijen, UUNET, ...).

Mvg,
Mathijs Tieleman.

--