FW: FW: Open Source

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Thu Sep 19 17:11:57 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Aris  B. <B.Aris at tk.parlement.nl> said:
>ik heb even een mij bekende expert over Open (&Closed) Source Networks
>buiten de D66-kring geraadpleegd, en hij kwam met deze inhoudelijke,
>leerzame bijdrage.

Valt wel tegen (vind ik), want je expert gaat - terecht - in op
een cruciaal verschil tussen Windows en Unix, maar dat zijn twee OS
architecturen waarbij de ene architectuur - Unix - in closed source
(Solaris, AIX, HP/UX, ...) en open source formaat (Linux, FreeBSD,
OpenBSD, ...) te verkrijgen is en de andere architectuur slechts door 1
leverancier is geimplementeerd (je mag 1 kaar raden waarom niemand anders
de 'briljante' ideeen achter Windows heeft overgenomen ;-)). Hoewel je
MacOS ook bij Windows kan plaatsen, ook dat systeem heeft geen bescherming
'tegen' de lokale gebruiker (met uitzondering van MacOS X, da's weer een
Unix architectuur). Voorts hebben de produkten in de Windows NT lijn (NT4,
2000, XP) wel verschillende gebruikersniveaus en is dezelfde bescherming
in principe mogelijk (ware het niet dat elke thuisgebruiker van NT als
Administrator werkt - dus met alle rechten open - omdat het dagelijkse
gebruik als niet geprivilegeerde gebruiker te lastig is).

Ik heb dus gepopeld om deze zwakte van Windows in te zetten, maar ik zou graag
de discussie zuiver houden dus puur naar verschillen tussen 'open source' en
'closed source' willen kijken.

>The copyright debate is not about profit, it is about who controls information
>and, ultimately, about people and society.

En da's weer een waarheid als een koe. Waar, onfortuynlijk genoeg, het huidige
kabinet wel weinig mee zal doen...

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
GnuPG 1024D/E0989E8B 0016 F679 F38D 5946 4ECD  1986 F303 937F E098 9E8B