Open Source

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Sep 19 14:33:22 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Aris B." wrote:

> [...]
>
> Karst, jongen...
>
>   Alle systemen die in brede kring gebruikt worden zijn aantrekkelijk voor
> types die er virussen op los willen laten met allerlei snode bedoelingen.
> Wat dat betreft is er geen verschil tussen Open Source of een veelgebruikt
> Closed Source-systeem als Microsoft Outlook; tot nu toe is het zo dat de
> gevaarlijkste en virulentste virussen en wormen op Outlook zijn losgelaten.
> Als Linux voor meer dan 50% van de mondiale gebruikers de norm wordt, kan
> daarmee hetzelfde gebeuren: "De duivel schijt altijd op de grote hoop".

Dat nu ben ik dus helemaal niet met je eens.
De Open Source zou voor korte tijd open staan voor een kleine opleving
om vervolgens het probleem ook werkelijk te tackelen. Bovendien gaat het
veelal om specifieke 'lekken' die veroorzaakt worden door bepaalde
combinaties hard en software als het om Open Source gaat.

Bij Closed Source-systeem als Microsoft wordt de ramp pas zichtbaar als
de ramp heeft plaatsgevonden.
In dat geval wordt een onhandige programmeur achter de tralies gezet in
plaats dat de onzorgvuldige producent wordt aangepakt.

>   Of je nu via Open Source of via Closed Source opereert, je blijft altijd
> vatbaar voor virussen en wormen, want de mens achter de computer blijft
> geneigd tot alle kwaad.

Dat geloof ik nu ook weer niet. Er is wel degelijk verschil tussen de
Open Source of de Closed Source vormen.
In het eerste geval betreft het veelal 'missers' tussen (bepaalde) hard
en (bepaalde) software.
In het Closed Source geval vooral een moedwillig concept van een
producent.

>  In beide gevallen zal die vatbaarheid reden voor de
> FBI, de AIVD, MI5 en de NSA zijn om je internet-gedrag te monitoren. Wie
> bang is voor die monitoring moet gewoon van de computer afblijven en zijn
> post per postduif versturen.

Zolang die nog niet uitgerust wordt met GPS tenminste. :)

Op naar een Open Source samenleving. :)

Henk Elegeert