Godsdienstonderwijs

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Sep 18 21:20:45 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Wezenlijke vraag. Het gaat hierom. Stel ik geloof in god en ander hogere dingen en wil niet dat mijn kind materialistisch en nihilistisch wordt opgevoed.

Oké, je geloof in god is te respecteren, en andere hogere dingen wordt
(al) iets lastiger.

Maar nu "dat mijn kind (niet) materialistisch en nihilistisch wordt
opgevoed".
Dat zijn waarde oordelen Hein die nog niet direct te relateren zijn aan
god of andere hogere dingen, of onderwijs in zijn algemeenheid.

> Ik wil niet dat leraren en andere autoriteiten mijn kind geestelijk (religieus) van me afpakken.

Zeg je dan eigenlijk ook dat de leerplicht op de helling moet?
In het kader van de discussie die we voeren een overigens respectabel
standpunt, immers het gaat hierbij ook om die grondvraag. Namelijk, wie
kan en mag zich bemoeien met de opvoeding van het kind? En wie bepaald
dat en op grond waarvan?

> Kan je zeggen: het kind is je eigendom niet. Klopt. Maar het kind is ook niet het eigendom van de staat.

Oké, we hebben nu twee partijen - naast het kind zelf - namelijk de
ouders en de 'overheid'.

Probleempje, een gesprek met mijn zus had de volgende strekking.
Zus, waarom laat jij je kind eigenlijk ter communie gaan?
Ja broer, kijk als ik dat niet doe blijven er maar vragen komen of je er
niet bij wilt horen ofzo weet je. En je wordt ook vervolgens met de nek
aangekeken in het dorp(je). Je wordt dan maatschappelijk min of meer
uitgestoten, snap je? Ik snap wat je bedoeld zus, je hebt dus eigenlijk
niet echt een keuze!

Ik zou me dus kunnen voorstellen, Hein dat jouw keuze feitelijk niet tot
een werkelijke keuze kan leiden, maar eerder het tegendeel
bewerkstelligd. Je kunt me volgen?

In het stedelijke gebied zul je ongetwijfeld meerdere mogelijkheden
hebben, maar niet overal dus.

Nu de directe omgeving ook maar te berde gebracht en zie we hebben vier
partijen die direct of indirect met de opvoeding te maken hebben en
allen zullen/kunnen - al dan niet terecht - een deel van dat recht
opeisen.

Daar kun je in mee, Hein?

> Wie heeft er meer "opvoedrecht", de ouder of de leraar?

Goede vraag, Hein. Maar het antwoord lijkt zo simpel niet te geven, zie
eerder.
Mag de opvoeding van het kind aan de hond (schijnt in Rusland gebeurd te
zijn) worden overlaten gezien de financiele en maatschappelijke positie?

> De ouder of de overheid?

Beiden zijn in staat tot de meest gruwelijke blunders!

> Als ouder wil ik gewoonweg dat mijn kind in een sfeer opgroeit die ik verantwoord acht, en ik heb de vrijheid die omgeving zelf te kiezen.

Ik (denk dat ik) begrijp wat je bedoeld maar het gaat wat kort door de
bocht.
Het zou ook tot isolering kunnen leiden. Neem dat een ouder vindt dat
het kind (zoon) op de vingers getikt moet worden omdat het bepaalde
verzen (nog) steeds niet uit het hoofd kent. Of erger dat er naast het
heilige schrift verder niets geleerd hoeft te worden, omdat de ouder(s)
vinden dat hij/zij in die sfeer dient op te groeien?

Moet de overheid dan handelen?
Op grond waarvan kan de overheid dat dan doen (verondersteld dat het de
ouder is die de opvoeding bepaald)?

En wat als je zoon of dochter het niet ziet zitten in die omgeving die
jij zo vrij bent geweest te kiezen, Hein? Wat zijn de eventuele
consequenties voor hem of haar van jouw keuze?

> Nogmaals: ook het kind moet, vanaf de jaren des onderscheids, een relatief vrije keuze kunnen maken. Minimaal vanaf 16 jaren. Bij conflict ouder/kind prevaleert dan de wens van het kind.

Mee eens.

Henk Elegeert