Formulier ledenraadpleging

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Wed Sep 18 21:05:33 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Wed, Sep 18, 2002 at 07:53:30PM +0200, Ernst Debets wrote:
  :
  : Bij de Democraat van deze maand zat het "Formulier Ledenraadpleging"
  : bijgevoegd.
  : Behalve het feit dat ik dit een goed initiatief vind, is er geen
  : mogelijkheid om op het formulier te beargumenteren waarom je het met een
  : bepaalde stelling oneens bent. Omdat ik het met een aantal van deze
  : stellingen hartgrondig oneens ben, lijkt het mij leuk om via deze kroeg mijn
  : motivaties te ventileren, misschien dat het de andere kroegtijgers ook op
  : gedachten brengt...

  Nou vooruit :-)

  Ook ik kreeg vandaag het spul thuis en heb het zojuist eens doorgekeken.
  Met interesse natuurlijk, daar ik me deze zomer al heb geuit over
  verschenen voorstellen (zie:

  http://henk.vanlingen.net/opinie/kaarten.php en
  http://www.ongehoord.net/documenten/pamfletongehoord.pdf )

  2, 3 en 4 behelst Gerard Schouws droom van de federatie van afdelingen.
     Daar zie ik niks in. Je schaart je onder onze vlag ja of nee. Lokale
     sympathisanten kunnen reeds donateur van een afdeling worden.

  5. aspirant lidmaatschap. Dat zie ik i.t.t. Ernst juist wel zitten.
     Een proeflidmaatschap moet goedkoper aangeboden worden zodat
         twijfelaars eerder de drempel nemen. En een contributiedrempel van
         200 of 400 gulden is voor velen mogelijk een forse. Door een jaar
         onder aantrekkelijke voorwaarden mee te draaien en onze bladen
         te lezen kan men overtuigd raken. Het CDA schijnt overigens
         succesvol een proeflidmaatschap ingevoerd te hebben. Het gaat dus
         om volwaardig lidmaatschap, maar goedkoper.

  7. Dit vind ik een moeilijke, ik zie er eigenlijk niet zoveel in.
     De problemen met de SAC zijn bekend maar kunnen naar mijn idee
         door helderheid over gehanteerde criteria grotendeel ondervangen
         worden. Dat regionale niet-leden een voorverkiezing kunnen
         beinvloeden lijkt me niets. Volgens mij gaat de inzichtelijkheid
         waarom de lijst (voor de poststemming) is zoals ie is er alleen
         maar op achteruit. Een betere argumentering bij dit voorstel is
         dus dringend noodzakelijk.

  8. Dit klink sympathiek maar ik vraag me af waarom we dan nog een
     lijst opstellen als gewoon de meeste stemmen gelden. M.a.w.
         als je dit vind moet je een analoog standpunt over de kieswet
         huldigen. Doen we dat?

  9. Waarom is het benoemen van een fractievoorzitter "des fracties" [ED]
     en het benoemen van een bestuursvoorzitter (landelijk en lokaal) iets
         voor de leden? Het lijkt me helemaal niet slecht om een keuze voor een
     fractievoorzitter te toetsen bij de leden. Al was het maar om het
         inslijten van gewoontes omtrent 'oudste rechten' (pvda-cultuur)
         te voorkomen.

  12. Akkoord. Maar dan wel actief. Niet alleen een discussiewebsite
      met fora maar ook informatie bij elkaar brengen en debat in
          levende lijfe.

  13. AR opheffen inderdaad. Om redenen die de laatste jaren bij herhaling
      zijn herhaald. Inspraak en aanspreking dient direct te gebeuren,
          niet getrapt. Ieder met ideeen kan betrokkenen aanspreken of
          participeren in werkgroepen of debat.

  14. Inkomensonafhankelijke contributie lijkt me gewaagd. Hoe hoog
      wordt dat voor minima en studenten?? Denk om de drempel...

  De voorstellen in deel 2 steun ik grotendeels. Maar cursusssen
  verplichten (19) lijkt me te ver gaan (kandidaten kunnen al
  duidelijk gekwalificeerd zijn) en 25 (Servicecentrum) dient geen
  enkel doel.

  Overigens lijkt de omvorming van SWB tot Kenniscentrum al beklonken
  daar het Kenniscentrum genoemd wordt maar de 'hoofd koel' artikelen
  erover niet herhaald worden??

  Tot zover mijn duit. Op naar de inhoud.

  Groeten,

--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                         Utrecht, The Netherlands |