Irak oorlog (2)

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Fri Sep 13 09:45:30 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl> said:
>Dat het bij Irak om een "geconstrueerde" oorlog
>gaat, blijkt ook wel uit het feit Bush-Blair eerst besluiten tot een oorlog
>en daarna pas met "bewijzen" van dreiging komen.

Ach, aanleidingen zijn wel vaker geconstrueerd. De eerste wereldoorlog,
bijvoorbeeld. Vaak is het een kruitvat dat maar een vonkje nodig heeft om tot
ontploffing te komen, en om je op het vonkje te gaan zitten concentreren in
plaats van het kruitvat is niet zo heel nuttig.

>Blijft natuurlijk wel staan - en dat was een kern in Bush' toespraak tot de
>UNO - dat de Veiligheidsraad over zich heen laat gaan dat Saddam 56 moties
>van diezelfde VR naast zich neer heeft gelegd. Kortom, de context voor enig
>optreden is er wel, maar de motivatie tot een oorlog vraagt toch wel iets meer.

Ik ken trouwens nog een staat met een gevaarlijk ultranationalistisch
heerschap als leider, dat een forse stapel onuitgevoerde UN resoluties op
zijn bordje heeft liggen, en ook allerhande vernietigingswapens bezit. Die
ze ook gaan gebruiken trouwens, als de eerste Scud op (of bij) Tel Aviv
neerkomt; reken er maar niet op dat de huidige regering zo terughoudend
zal zijn als die softies tijdens de golfoorlog - als Bush Iraq ingaat,
gaat Saddam raketten naar Israel sturen en zullen we mogen aanschouwen,
live op CNN, waar nucleaire wapens toe in staat zijn.

(Ook Israel houdt (een deel van) een buurstaat bezet, onderdrukt
minderheidsgroepen en schendt massaal mensenrechten. Er wordt echter
(helaas) geen invasie voorbereidt om de Israelische premier van de troon
te stoten...)

De werkelijke reden is dat papa Bush aan zoontje Bush gevraagd heeft het
werk van de golfoorlog af te maken, want papa Bush kan het niet velen dat
hij met pensioen is en Saddam nog op zijn troon zit. Een tweede reden
is dat Amerika geen controle meer heeft over een belangrijke oliestaat
sinds hun geliefde vriend de Sjah weg is (en daarmee veeg ik ook alle
Amerikaanse argumenten van tafel dat Saddam weg moet omdat-ie zijn eigen
volk onderdrukt, volgens mij was de Sjah net zo erg of misschien wel
erger), de rest is er werkelijk aan de haren bijgesleept.

Dat ze een hele regio in de hens zetten, zal hun een zorg zijn, er is
bij hun een flatgebouw en een stukkie ministerie kapot gemaakt dus hen is
de wrake Gods (over de slachtoffers ben ik behoorlijk cynisch - de namen
van de duizenden slachtoffers in Afghanistan zijn niet opgelezen, noch de
namen van de tienduizenden kinderen die op 11 september 2001 door honger,
dorst, of onveilige omstandigheden bij kinderarbeid om het leven kwamen; ik
vind dat allemaal verschrikkelijke en vreselijk overbodige manieren om te
sterven).

>De Nederlandse steun aan de USA ipv aan de UN vind ik dus voorbarig en
>disproportioneel.

De Nederlandse regering is van oudsher een stel kontenlikkers als het om de
Amerikanen gaat. In ruil daarvoor mogen we af en toe een paar stukken
vliegtuig bouwen, zodat we een noodlijdende en volledig zinloze
semi-luchtvaartindustrie aan de kunstmatige beademing kunnen houden.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
GnuPG 1024D/E0989E8B 0016 F679 F38D 5946 4ECD  1986 F303 937F E098 9E8B