Irak oorlog (2)

Fri Sep 13 10:20:58 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Cees de Groot <cg at cdegroot.com>
Datum: vrijdag 13 september 2002 9:51

meer.

>Cees de Groot:
>Ik ken trouwens nog een staat met een gevaarlijk ultranationalistisch
>heerschap als leider, dat een forse stapel onuitgevoerde UN resoluties op
>zijn bordje heeft liggen, en ook allerhande vernietigingswapens bezit.

Maar d66 is ook in dat geval en andere gevallen niet voor eenzijdige acties
laat staan een oorlog tegen de USA en die anderen, zonder VN-mandaat, hoewel
ook de misdaden van de USA, en trouwens ook die van de EU met en zonder de
Navo, tegen de Naties natuurlijk wel blijven staan  ;-)

Berts citaat van d66-verklaring:
"D66 meent dat het internationale recht met voeten zou worden getreden als
... militair zou
optreden zonder een duidelijke daarvoor expliciet ruimte scheppende
uitspraak van de Veiligheidsraad".

Toen we ons oprecht bedreigd voelden en volgens de minister-president
althans tot hij zijn woorden weerterugnam zelfs in Oorlog waren met
onbekenden na een aanslag in de VS, dachten we daar even anders over, omdat
we onszelf wilden beschermen, en deden we gewoon mee aan de Nieuwe Oorlog
tegen ... Afghanistan.

Terecht overigens denk ik. Al die jurristerij brengt oplossingen en de
waarheid gewoon niet dichterbij. Het zijn allemaal maar papieren regels en
afspraken, waar we het wel of niet over eens zijn. Mooie idealen die in een
harde internationale maar ook een harde persoonlijke omgeving niets oplossen
maar ons wel machteloos makenals we ons er ongeacht de gevolgen aan houden.
Op dat punt heeft Bush gewoon gelijk, ongeacht zijn eigen (lands) misdaden
en medeverantwoordelijkheid ook voor de situatie die in Irak bestaat. En
hiermee praat ikdus geen enkele misdaad van de VS en de EU en zijn landen
goed, begrijpe me niet verkeerd. Ik bestrijd slechts de schijnbaar absolute
jurristerige waarheid.

Als je zelf en je vriendje wekenlang onophoudelijk wordt bedreigd, gestalkt,
en het leven en werken schier onmogelijk wordt gemaakt, kun je je mooi aan
de enorm tekort schietende en daders beschermende en slachtoffers machteloos
makende Nederlandse regeltjes houden. Maar je kunt natuurlijk ook al die
onmenselijke kutregeltjes schenden en gewoon jezelf en je vriendje
beschermen (want de politie kan natuurlijk niets doen totdat het echt te
laat is, en daar wil je als liefhebbend mens natuurlijk niet op wachten,
sterker nog, dan schiet je naar de geliefden echt tekort). En als de
bedreigingen toch niet ophouden en je vriendje te gronde richten, kun je
natuurlijk ook zelf proportionele maatregelen laten nemen om de bedreiger
definitief uit te laten schakelen, althans wat de dreiging betreft. Alle
vrome en scheinheilige niet terzake doende debatjes over welke onwerkbare
regeltjes dan ook ten spijt.

Het debat moet blijven gaan over de bedreigingen, en als we het daarover
niet eens zijn moet je toch je eigen verantwoordelijkheid nemen om jezelf en
de jouwen te beschermen, vind ik. Mooier kunnen we het niet maken, wel
makkelijker, helaas.

Realisme, pragmatisme, ik begin steeds beter te begrijpen dat Hans van
Mierlo tegen een beginselverklaring e.d. van d66 was. Beginselen zijn mooi
en je moet ze zeker in je hoofd houden, erover praten, er naar leven, en ze
blijven ontwikkelen, maar ze vastleggen en heilig verklaren en als zodanig
gaan behandelen is precies wat je er niet mee moet doen. De praktijk bepaalt
(toetst) de juistheid van beginselen en niet andersom! Dat is Van Mierlo als
een van de weinigen altijd blijven begrijpen.

Fritz van Rikxoort