Irak oorlog (2)

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Sep 13 07:55:56 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Grappig lijsters

dat niemand reageert op mijn stelling (n.a.v. commentaar Susan Sontag in
NYT) dat de komende Irak oorlog een metaforische is, in plaats van een 'echte'.

Een 'echte'  oorlog kent een concrete aanleiding: de Golfoorlog van 1991 de
bezetting van Koeweit, de Amerikaanse interventie in Joegoslavie de massale
etnische zuiveringen terwijl de EU aarzelde, het opschonen van Afganistan
na de aanval op de USA . Dat het bij Irak om een "geconstrueerde" oorlog
gaat, blijkt ook wel uit het feit Bush-Blair eerst besluiten tot een oorlog
en daarna pas met "bewijzen" van dreiging komen.

Blijft natuurlijk wel staan - en dat was een kern in Bush' toespraak tot de
UNO - dat de Veiligheidsraad over zich heen laat gaan dat Saddam 56 moties
van diezelfde VR naast zich neer heeft gelegd. Kortom, de context voor enig
optreden is er wel, maar de motivatie tot een oorlog vraagt toch wel iets meer.

De Nederlandse steun aan de USA ipv aan de UN vind ik dus voorbarig en
disproportioneel.

En wat zegt de TK-fractie?

Uw stadsnomade,

Henk Vreekamp, Utrecht.