Staatschuld.

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Sun Sep 8 23:06:30 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Gerard,

In je PS begrijp je me niet of ik gebruik de verkeerde terminologie. Ik ben
altijd voor D66 als partij geweest maar nooit voor een smalle intellectuele
partij. Ik geloof net als hein dat wij ook iets te zeggen hebben voor mijn
stukadoor, de kraamhulp bij de geboorte van Eline of de groepleidster van de
creche van Louise. dat zijn D66 stemmers en die hebben het ooit gevoeld maar
we zijn we kwijt geraakt.

Wat de begroting betreft. We hebben nu een staatschuld van ca. 200 Mld euro
met een rentelast van ca. 10 mld. Dat is niet niks, vergelijkbaar met een
middelgroot ministerie. Die staatsschuld is nog altijd minder dan de totale
pensioenbezittingen (ca. 500 Mld) of de totale hypotheekschuld (300 Mld) en
niet veel hoger dan de gezamenlijke schuld van het bedrijfsleven (bedrag
ontgaat me nu even). Het is beduidend minder dan de totale beurswaarde van
de AEX.

Per persoon is de nationale schuld ongeveer 13000 Euro, per huishouden is
dat ongeveer 40000 Euro. Het BNP per hoofd in Nederland is om en nabij de
30.000. De schuld is dus nu iets minder dan de helft van het BNP (43%). Nog
altijd minder dan de hypotheek of rentelasten van een bescheiden
woningbezitter. Overigens is de schuld voor een groot deel weer in Nederland
belegt vooral door pensioenfondsen maar ook door particulieren, verenigingen
en stichtingen. Voorzichtig beleggen is beleggen in staatsleningen.

Als we jaarlijks de staatschuld laten oplopen met 1% (dat komt overeen met
een 2,5 Mld tekort, dus een tekort op de begroting van ca. 0,8) en de
economische groei is structureel 2,5% (laag geraamd0 dan loopt de schuld
relatief tot het BNP terug naar 39% in 2012 (Schuld is dan 14400 pp, BNP
36500). Met de wens van de regering (een overschot van 0,8% loopt dat terug
naar 32% in 2012). Met de lijn van de regering duikt de schuld onder de 5%
van het BNP in 2067, in het scenario van een licht overschot zitten we in
dat jaar op 14% en duiken we pas in 2131 onder de 5%..

Het is volstrekt zinloos om over de staatschuld te spreken over een
perspectief van die tijd. De staatschuld in 1914 was ook niet de grootste
zorg van Robespierre en Danton toen ze hoofd van Louis XVI er af lieten
hakken. Het gaat er om dat elke generatie ruimte heeft zijn eigen keuzes te
maken. Daarvoor is gelijdelijke reductie van de staatsschuld goed, een
gehaaste aflossing doet vergeten dat we ook een milieu, een onderwijs, een
integratieschuld hebben.

VrGr

Michiel Scheffer