na de impulsconferentie

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Sep 8 19:12:52 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 17:22 08-09-2002 +0200, Michiel Scheffer D66 wrote:

>Ik neem geen genoegen met de analyse dat we LN en Fortuyn te laat zagen
>opkomen, ik vind die analyse van Schnabel ook daarin ongeloofwaardig. Wie
>alleen al dit cafe volgt had vanaf 1999/2000 (Bijlmer, Enschede, zorgcrisis
>en onderwijs) kunnen vermoeden dat het systeem zo labiel was geworden dat
>een catalysator voldoende was om die latente onvrede te mobiliseren.

Dit café is geen echte afspiegeling van de partij (te weinig actieve leden). Ik heb het over de partijtop. Die is niet vertegenwoordigd op dit forum (heel jammer trouwens). Tijdens de campagne bespeurde ik een ietwat defensieve, soms zelfs verkrampte houding t.a.v. PF en zijn partijen. Ook ten aanzien van hen die wilden onderzoeken. Zo werd mij verweten naar de oprichting van LN te zijn gegaan. Dat deed ik echter juist omdat ik een aan zekerheid grenzend vermoeden had dat die partij een belangrijke politieke verschuiving kon gaan veroorzaken. Daar wilde ik bovenop zitten. Logisch voor een politiek actief iemand én een opgeleid politicoloog, lijkt me. Maar LN werd slechts gezien als bedreiging, niet als politiek signaal.  Dat is een ommissie.

>Zomer 2001 was er nog geen zicht op die catalysator en was de voorspelling van een
>saaie verkiezing terecht. De SP was tot najaar 2001 voor velen toch niet het
>alternatief.

Nee, daar ben ik het écht mee oneens. Zie inderdaad de vele onvrede signalen die alleen al bij óns zichtbaar waren. Aan de oopervlakte was alles inderdaad nog vrij rimpelloos, maar een scherp observator kon de bui al zien aankomen. Journalisten bleken hierin stukken scherper te zijn dat politici en campagnestratgegen.

>Ik vraag me of ook als insider of we de campagne hadden kunnen veranderen.

Een campagne kán niet alleen veranderen als de situatie daarom vraagt, een campagne móét zelfs veranderen als dat nodig is. Jammer van al die inspanningen en investeringen, maar elke zeiler weet: bij zware verandering van weer moet je bezeiling veranderen en vaak de koers verleggen.

>Wat ik problematisch blijf vinden, ongeacht de hoge opkomst is of de partij
>nu kan gaan bouwen.

Dat ben ik met je eens. Laten dit geen rituelen zijn waarna we overgaan tot de orde van de dag.

>Je kunt zeggen dat met de regionale bijeenkomsten,
>Ongehoord en dit tussencongres de kans is geweest om zaken om te gooien. Ik
>vind zelf niet dat Thom hoeft af te treden,

Ik ook niet, hoewel het me toeschijnt  dat de buitenwacht een wenkbrauw kan optrekken bij een uitgesproken paarse fractie (ziew Dittrich;s unverfroren doorgaan met zijn eigen thema;s) die rustig doorstoomt na de dramatische ondergang van paars.

>ik vind wel dat aan de fractie
>hoge eisen mogen worden gesteld en dat zijn die geen motivatie hebben en/of
>geen talent voor de zomer 2003 het veld ruimen (en hier zit een stok
>achter). Ik vind het wel zorgwekkend dat het geluid van zijn die een
>wisseling in leiderschap wensen (zoals een aantal ex-leden van opschudding)
>dat geluid niet hebben geventileerd.

Dit soort confrontatie-politiek is volgens mij wezensvreemd aan D66. En misschien is dat ook wel onze charme. In ieder geval vind ik dat gezaag aan stoelpoten altijd ietwat ranzig.

>Er is veel te doen, en dat is meer dan bestuur en fractie aankunnen, dat is
>ook een verantwoordelijkheid van leden.

Die zul je eerst gemotiveerd moeten krijgen. Daar ligt een zware opdracht voor het huidige bestuur en de fractie.

>daar is ongehoord ook voor opgericht: om die verantwoordelijkheid te mobiliseren.

Ja, maar wij zijn gelimiteerd. We doen ons best. Meer kunnen we niet. Ik vrees alleen dat ook wij met de nodige scepsis (angst) worden bekeken. (Roger serveerde ons direct ietwat neerbuigend af als een "klein clubje". Dat zei genoeg).