na de impulsconferentie

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Sun Sep 8 17:22:27 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

Ik ben het deels met je eens, deels ook niet. Ik zal voor een deel je mail
beantwoorden op de ongehoord mailing list, want ook Ongehoord (en de leden
die daar aan deel willen nemen) moet daar mee verder.

Ik ben het geheel eens met waar we willen uitkomen en in de keuze tussen een
kleine slimme partij en een grote beweging kies ik voor het tweede. Dat wil
niet zeggen dat we ook meteen bij dat doel uitkomen. want juist dat doel kan
zich goed verhouden tot een partij die oplossingen bereikt die gewoon beter
zijn. Ik zie dat niet door het samenballen van ideologie-vrije intelligentie
maar juist ook door een moreel standpunt (een mensbeeld) consistent uit te
werken. En dat in praktische termen. Maar dan moeten we wel de goede basis
leggen: zowel in het hoofd, als in het hart en in de uitgestoken hand. Ik
wil daar een betere aanpak en dat is ook aan Ongehoord om dat op te pakken.

Ik neem geen genoegen met de analyse dat we LN en Fortuyn te laat zagen
opkomen, ik vind die analyse van Schnabel ook daarin ongeloofwaardig. Wie
alleen al dit cafe volgt had vanaf 1999/2000 (Bijlmer, Enschede, zorgcrisis
en onderwijs) kunnen vermoeden dat het systeem zo labiel was geworden dat
een catalysator voldoende was om die latente onvrede te mobiliseren. Zomer
2001 was er nog geen zicht op die catalysator en was de voorspelling van een
saaie verkiezing terecht. De SP was tot najaar 2001 voor velen toch niet het
alternatief.

Ik vraag me of ook als insider of we de campagne hadden kunnen veranderen.
Met nauwelijks nieuwe gezichten (helaas stond jij te laag en is van Geen
geen aanwinst), een programma dat wel goed was maar niet geloofwaardig gelet
op onze regeringsdeelname (je kunt hooguit verwijten dat er teveel accent is
gelegd op zoiets vaags als de nieuwe overheid), en een gezelschap (bestuur
en kandidaten) dat een gebrek toonde aan nieuwe en uitvoerbare ideeen. Het
is wel zo dat de analyse van binnenuit dat de campagne op gang kwam klopte.
Dat is zeker mijn waarneming bij het folderen in de tweede helft van April,
maar dat is wel een klein beeld.

Wat ik problematisch blijf vinden, ongeacht de hoge opkomst is of de partij
nu kan gaan bouwen. Je kunt zeggen dat met de regionale bijeenkomsten,
Ongehoord en dit tussencongres de kans is geweest om zaken om te gooien. Ik
vind zelf niet dat Thom hoeft af te treden, ik vind wel dat aan de fractie
hoge eisen mogen worden gesteld en dat zijn die geen motivatie hebben en/of
geen talent voor de zomer 2003 het veld ruimen (en hier zit een stok
achter). Ik vind het wel zorgwekkend dat het geluid van zijn die een
wisseling in leiderschap wensen (zoals een aantal ex-leden van opschudding)
dat geluid niet hebben geventileerd. De termijn voor een bijltjesdag is dan
geweest tenzij we een nacht van de lange messen krijgen, maar dat is pas
echt ondemocratisch.

Er is veel te doen, en dat is meer dan bestuur en fractie aankunnen, dat is
ook een verantwoordelijkheid van leden. daar is ongehoord ook voor
opgericht: om die verantwoordelijkheid te mobiliseren.

VrGr

Michiel Scheffer