Let op VN-interview Roger van Boxtel!

Wed Sep 4 20:48:16 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dank je Bernard,

Eerlijk gezegd ben ik geschrokken van het niveau van Van Boxtel. Zie uit
naar Vrij Nederland waar ik sinds enkele maanden op ben geabonneerd om ook
goed op de hoogte te blijven van het denken in de linkse kringen. Naast het
generaliserende gekat van van Boxtel tegen mensen die niet tegen vreemde
luchtjes zouden kunnen (het niveau nog van het politiek correcte denken uit
de jaren 70) en het herhaalde refereren aan de gruwelijke tweede
Wereldoorlog, ben ik vooral geschrokken van de laatste passage uit HC:

>De sfeer die in Nederland na de moord op Pim Fortuyn is ontstaan, doet Van
Boxtel huiveren. (quote:) Wat er nu gebeurt. Ik hoor bij de de politici die
zijn bedreigd. (sec) Die bewaking nodig hadden. (sec) Op de avond van de
moord heeft de ministerraad met de volkswoede kennis gemaakt. (sec) We
hadden reden om bang te zijn. (sec) Er worden kogelbrieven verstuurd, niet
alleen aan politici, ook aan voetbaltrainers. Het is beneden elk niveau.
(einde quote en artikel)<

Was Van Boxtel maar wat eerder geschrokken, bijvoorbeeld van de sfeer die al
bestond voor de moord en waaraan zijn collega's, ministers en kamerleden en
partijgenoten, lustig bijdroegen, maar die hem toen nog niet persoonlijk
troffen,
en was hij maar geschrokken van de aan de moord vooraf gaande aanslagen en
bedreigingen jegens Fortuyn, zoals die walgelijke in Nieuwspoort, waaraan
niets is gedaan tot na de moord,
en had hij er maar aan bijgedragen dat Fortuyn wel was beschermd, zoals hij
de minister-president openlijk had verzocht  na Nieuwspoort.

Dan had Van Boxtel tenminste iets gedaan in zijn vooruitgeschoven positie
als minister, om gefrustreerde volkswoede wegens het beneden alle peil
functioneren en gedragen van Kabinet, Eurocommissaris, Kamerleden, Politie
en Justitie te voorkomen, in plaats van de reactie daarop achteraf beneden
alle peil te noemen. Heerlijk als ex-minister weer mensen de les lezen die
veel minder tot nauwelijks mogelijkheden hebben invloed uit te oefenen, noch
politiek noch in hun directe omgeving.

Waar blijven toch die handen in eigen boezem? Misschien in Vrij Nederland
wel?
Waarom past Van Boxtel zijn geklaag over wat hem persoonlijk en zijn
collega's overkomen is niet posthuum toe op wat Fortuyn eerder overkwam al
voor hij werd vermoord? Voortschreidend inzicht door wat je zelf ervaart,
daar is niets mis mee.

Wat een niveau, toch niet namens mijn partij hoop ik!

Fritz van Rikxoort