Zal de LPF wel aan de PS-verkiezingen kunnen meedoen?

Mark Koek mark at KOEK.NET
Wed Sep 4 20:23:48 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Aris B. schreef:

> *) Zal de LPF ueberhaupt wel aan de PS verkiezingen van volgend jaar deel
> kunnen nemen?

Als ze er al in slagen in alle provincies mee te doen halen ze vijf
zetels in de Eerste Kamer, hooguit. Vooruit, zes misschien.

Maar ook al halen ze er maar twee door alleen in de grote provincies mee
te doen, dan kan dat nog wel van belang zijn. Want volgens de huidige
peilingen hebben CDA en VVD samen net geen 50% van het electoraat achter
zich. De mogelijkheid bestaat dus dat de regering straks geen
meerderheid in de EK heeft.

Dan zou er een hoop ellende tegengehouden kunnen worden...

>   Daartegenover heeft het vnl. uit bestaande locale partijen opgebouwde
> Leefbaar Nederland (waar onafhankelijk Eerste Kamerlid Martin Bierman zich
> bij aangesloten heeft) al wel een goede, ingewerkte organisatie in veel
> gemeentes, en zij zal dus wel serieus kunnen meedoen aan de PS-verkiezingen,
> en heeft door het wegvallen of uitblijven van een LPF-presentie dan een
> goede kans om redelijk tot goed te scoren.

Nou, in de meeste plaatsen stelt de lokale Leefbaar-club bitter weinig
voor. Ik moet dat nog zien.

>   En waar de LPF om tot deze rechtse coalitie toe te kunnen treden veel
> punten, bv. het referendum, in heeft geslikt, staan veel van dergelijke
> aloude D66-kroonjuwelen wel in het LN-programma.
>
> Vraag voor de lijsters: HOE GAAN WE DAAR MEE OM?

De straat weer op! Binnen D66 wordt het belang daarvan nog altijd
onderschat. Dat is dé manier om je te laten zien, zeker als je als
zevende partij in de media ondergesneeuwd dreigt te gaan worden. Op
marktkraampjes staan en folderen tot je blauw ziet.

De verkiezingen van 11 maart moeten een referendum over de regering
worden, en D66 moet proberen om de vele ontevredenen naar de stembus te
krijgen. Daarbij moeten we nog wat van de 'linkervleugel' van de VVD
proberen af te snoepen.

Hopelijk wordt daar vanuit de landelijke partij-organisatie de nodige
ondersteuning aan gegeven (en dan bedoel ik niet alleen financieel),
want ik denk dat het voor Nederland in het algemeen maar voor D66 in het
bijzonder (we moeten hoognodig weer eens wat winnen) erg belangrijke
verkiezingen gaan worden.

Mark