NMa in de (ver)Bouw

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Tue Sep 3 03:30:42 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Michel,

Als ik het wel heb, zijn er net weer nieuwe aanbestedingsregels van kracht
in Europees verband (UAV 2001?), waarbij de mogelijkheid is geopend bij
openbaar aanbesteden de kosten van de niet gekozen partijen te vergoeden.
Althans, iedere aannemer moet bij een groter project als de HSLlijn of noem
maar op behoorlijk wat kosten maken om tot een aanbod te kunnen komen en
naar geldend recht hoeft de acceptant, bijvoorbeeld Rijkswaterstaat, deze
kosten niet te vergoeden, als de opdracht aan die aannemer niet wordt
gegund, maar leurt ze vervolgens wel bij derden met dat aanbod.

Ook al is vergoeding, ik dacht  € 35.000 per bestek, bijna nooit
kostendekkend, het zou de geheime afspraken en de kartels in deze een stuk
doen verminderen (zo zei ook een topman van Amstelland, die uit de
bouwwereld komt en menig sexboerderij kent, me nog, toen we het over het
leuren hadden, in het kader van het opzetten van een vastgoedopleiding in
Rotterdam).

Groet,

Tjerk