Stemburo van Maurice de Hond

Christian Höhne Sparborth christian at TREKTODAY.COM
Thu Oct 31 23:21:08 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc-Alexander Fluks schreef:

> Willen we als D66'ers de uitspraken van Maurice de Hond een
> beetje in 'de goede richting' sturen, dan kan je stemmen op:
>    http://www.stemvannederland.nl/stemburo/

Ik heb zo de indruk dat dit niet de enige poging is geweest
om de resultaten van 'De Stem van Nederland' te beinvloeden... ik
was net even aan het surfen over de SP-site, en zag daar de volgende
oproep voor mensen om zich in te schrijven voor de Stem van
Nederland:
http://www.sp.nl/nieuws/verkiezingen/kamer2003/campagne/droogstemmen.stm

Ik heb verder geen toegang tot het SP-equivalent van deze
discussielijst, maar het zou me eigenlijk niks verbazen als
die partij op andere plaatsen ook leden probeert te motiveren
de uitspraken van Maurice de Hond bij te sturen. Het zou
zeker helpen om de 19 zetels te verklaren die de SP nu zou
halen volgens de Stem van Nederland, een stuk meer dan ze in
andere peilingen krijgen toebedeeld. (D66 staat in 'De Stem'
op 2 zetels verlies, wat ook meer is dan in andere peilingen)

Dit is gelijk één van mijn twee grote bezwaren tegen die
peilingen van de Stem van Nederland: met een goede actie
moeten ze ontzettend makkelijk te manipuleren zijn. Mijn
andere bezwaar is dat zelfs zonder manipulatie ze geen
betrouwbare weerspiegeling geven van wat de gemiddelde
Nederlander nou vindt - in plaats van een dwarsdoorsnede
van de bevolking peilt 'De Stem van Nederland' eigenlijk
alleen de mening van de SBS6-kijkende internetter. Internet-
gebruikers zijn over het algemeen wat radicaler dan de gemiddelde
Nederlander, en dat is ook duidelijk in die peilingen te zien.

Hoewel de resultaten van 'De Stem' dus niet al te goed overeenkomen
met de werkelijkheid, is het helaas wel zo dat ze die werkelijkheid
kunnen beinvloeden. Ik kan me zo voorstellen dat wanneer je vanavond
naar de TV keek en te horen kreeg over de "nieuwe politieke
aardverschuiving" van de SP je toch meer geneigd bent om op die
partij te gaan stemmen - veel mensen kiezen nu eenmaal voor de
winnaars. Doordat de andere media de resultaten van 'De Stem'
klakkeloos overnemen en presenteren als ware het een echte
opiniepeiling wordt dit effect alleen nog maar versterkt.

Ik zou willen dat de media in Nederland verplicht zouden zijn
om te publiceren hoe ze precies aan de resultaten van hun
opiniepeilingen komen, iets dat ze naar ik meen in de VS
al moeten doen. Volgens mij zou dat al een hele stap zijn
op weg naar een betere informatievoorziening voor de burger.

Christian