Bevestiging: verloedering openbaar minsterie

Wed Oct 30 21:04:42 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 13:33 30-10-2002, Bart Meerdink wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Ik ben zo nu en dan best bereid tot een politiek totaal incorrecte
>uitspraak hoor :-)  Om duidelijk te maken waar het naartoe gaat als
>politie en justitie hun gezag verliezen. En dat punt is zelfs bijna
>bereikt. Hun huidige performance geeft er alle aanleiding toe. Zelfs
>Prins Bernhard kan zich niet langer stilhouden ;-)

Prins Bernhard bemoeit zich met de zaak op basis van een
artikel in de Telegraaf. Ik vraag me af of daar in stond dat
de verdachten volgens getuigen hun slachtoffer zouden hebben
geslagen op een moment dat dit het wapen reeds had weggegooid?
En zou er ook in hebben gestaan dat verdachten hun slachtoffer
hebben geschopt toen het al was geboeid door de politie?

Als we eigen richting gaan toepassen Bart, zullen politie en
justitie daardoor dan hun (eventueel verloren) gezag herwinnen?

(Zoiets noemt men wel - let je op Hein? - een retorische vraag.)

Wat me verder aan deze zaak opvalt is dat allerlei journalisten
zich klakkeloos voor het karretje van de advocate van verdachten
laten spannen. De advocate mocht uitgebreid haar verhaal doen
bij ondermeer Barend & Van Dorp. Haar kantoorgenoot Korvinus
maakte het daar al heel bont door daar vanaf de zijlijn te
verklaren dat de hele kwestie het gevolg is van een te beperkte
uitleg door de rechters van het begrip zelfverdediging.
Zelfverdediging lijkt hier nu juist helemaal niet aan de orde,
omdat er geen sprake meer was van dreiging; het slachtoffer
zou het wapen hebben weggeworpen en zich hebben overgegeven,
en vervolgens zou er pas zijn geslagen.

Het is elders ook al eens gesignaleerd: of je wordt veroordeeld
of niet, hangt binnenkort af van de vraag of jouw advocaat over
de juiste media-contacten beschikt.

En nu bemoeit Prins Bernhard zich ook al met de zaak. Op zichzelf
is diens opvatting natuurlijk evenveel waard als die van iedereen
die geen rechter is in deze zaak - niet relevant dus. Maar omdat
de meeste Nederlanders ondanks hun zo graag beleden geloof dat ze
deel uitmaken van een moderne samenleving die als gids voor de
rest van de wereld kan dienen nog altijd geloven in het
middeleeuws aandoende sprookje van de goede koning, en, daarvan
afgeleid, van de goede prinsgemaal, legt de opvatting van de
oude prins in de meningsvorming veel gewicht in de schaal.

Je zal maar getuige van het gebeurde zijn geweest en voor de
rechter een verklaring over de toedracht moeten afleggen, in
de wetenschap dat je in de 'gezond-verstand-krant' publicitair
zult worden gelyncht indien als gevolg van jouw verklaring de
twee verdachten worden veroordeeld. Dat vereist sterke knieen.

Ik heb mij weleens laten vertellen dat in Groot-Brittanie
heel wat prudenter met dit probleem wordt omgegaan. Naar het
schijnt is men daar zeer terughoudend met publiciteit zolang
de zaak nog onder de rechter is.
Of dit allemaal waar is weet ik niet, maar als ik de huidige
hysterie observeer, en de partijdige slordigheid waarmee over
de zaak wordt bericht, dan zou ik bijna voor mediastilte gaan
pleiten.

Wellicht het meest genante van deze zaak is dat nu geheel
ondersneeuwd raakt dat er afgelopen weekend opnieuw iemand
is doodgeslagen omdat hij tussenbeide kwam in een ruzie. Die
kwestie werd, zoals Jan Mulder bij Barend & Van Dorp terecht
signaleerde, afgedaan in een piepklein 1-koloms berichtje op
pagina 3 van NRC Handelsblad, terwijl de AH-medewerkers de
kolommen van de voorpagina's haalden.

Erik vdMb