Woningnood en hypotheekrente(aftrek)

Maarten Bessem maarten at BESSEMENPARTNERS.NL
Tue Oct 29 16:22:56 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dit vind ik een goed uitgewerkt verhaal, waarvan de grondgedachte mijn
instemming heeft. Ik ga het nogmaals rustig lezen

On Tue, 29 Oct 2002 10:36:53 +0100, Fritz van Rikxoort
<fritz at RIKXOORT.DEMON.NL> wrote:

>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Beste allen,
>
>Inleiding
>
>Ik denk dat D66, net als Wouter Bos, het lef moet hebben voor de volgende
verkiezingen een baanbrekend standpunt te hebben over de
belastingvrijstelling over het inkomen waarvan hypotheekrente wordt betaald
voor de (eerste) eigen woning,
>e.e.a. zoals Bos terecht vindt onder meer in het kader van de bestrijding
van de kwalitatieve woningnood,
>maar m.i. ook algemener i.h.k.v. rechtvaardigheid en effectiviteit van
beleid.

>Bos lijkt in zijn voorstellen om deze belastingvrijstelling op inkomen
t.b.v. hypotheekrente, te verschuiven richting lagere inkomens, te vergeten
dat daarmee het dramatische prijsopdrijvende effect van die vrijstelling
per saldo niet hoeft te verminderen.

>Bovendien problematiseert zijn alleen-nieuwe-gevallen-benadering juist de
rechtvaardigheid
>(oudere generaties hebben hun hogere vrijstelling al binnen, en zouden dan
wellicht alleen bij verhuizing of uitsluitend bij een nieuwe of gewijzigde
hypotheek wat meer belastingprocenten mee moeten betalen met jongere
generaties, aan de miljarden belasting kostende rentevrijstellingen van
henzelf en anderen).
>M.i. dus niet de fout met de gewijzigde WAO herhalen, waarin oudere
generaties reeds uitgeoefende rechten hebben behouden op kosten van nieuwe
jongere generaties,
>die hiertoe door de invoering van leeftijdsdiscriminatie wel een volledige
premie moeten blijven betalen, maar die naar rato van hun jongere leeftijd
nauwelijks tot geen rechten meer hebben.

>Voorstel
>
>Mijn voorstel zou zijn een generieke geleidelijke afbouw, uiteindelijk op
langere termijn wellicht volledig, van de averechts werkende, want enorm
prijsopdrijvende, hypotheekrenteaftrek,
>uiteraard in samenhang met het afschaffen van inkomensbijtelling van
fictief hypotheekwaardeforfait (geleidelijk) en van overdrachtsbelasting
(snel).
>Wat mij betreft wel met een wat snellere en uiteindelijk volledig te
bereiken nuancering van de huidige vrijstelling (maar deze nuances zijn
veel minder belangrijk en effectief dan de afbouw als zodanig):

>1. Een inkomensplafond, ofwel maximum belastingaftrek voor hypotheekrente,
>inderdaad ten koste van de hoogste inkomens en hun allerhoogste miljoen(en)
hypotheken en huizen
>(ken de praktijk van met hypotheekrenteaftrek alsmaar grotere panden
opkomende hoogste inkomens)
>geleidelijk voor allen door te voren, en niet allen voor nieuwe gevallen.
>
>2. Hypotheekrenteaftrek van het belastbaar inkomen tegen het vaste laagste
percentage van de inkomstenbelasting.
>Dit bevordert de hypotheekdraagkracht en start op de (goedkopere)
koophuizenmarkt van de lagere inkomens,
>die in percentage van hun inkomen dan wat meer door de andere
belastingbetalers aan hypotheekrente laten meebetalen,
>hogere inkomens betalen dan hetzelfde wat hogere percentage van hun
hypotheekrente zelf,
>in absolute zin blijven de hogere inkomens veel meer belastingsubsidie op
hun hypotheekrente ontvangen, slechts zo een 40 procent daarvan in plaats
van nu 52 procent.

>Tenslotte zal de in algemene zin (zeker zonder hypotheekrenteaftrek) de
onrechtvaardige fictie van de inkomensbijtelling met het huurwaardeforfait
even geleidelijk afgeschaft moeten worden voor hypotheekrenteaftrekkers,
>maar wat mij betreft voor degenen zonder hypotheek of slechts met een
gedeeltelijke hypothecaire financiering per direct.

>En uiteraard kan en moet met de opbrengsten van de lagere
belastingsubsidies op hogere huizenprijzen ook de overdrachtbelasting van 6
procent op verhuizen naar een koophuis snel worden afgeschaft.
>Niet alleen ten behoeve van starters e.a. kopers met alsdan minder
hypotheekrenteaftrek,
>maar ook ter bevordering van de vermindering van het woonwerkverkeer
>en van de doorstroming op de totale woningmarkt in het algemeen (ook
vanuit de sociale huursector).

>Fritz van Rikxoort

(D66 at nic.surfnet.nl).
tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66