Over de dogma's van D66

Tue Oct 29 11:29:44 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bart,

Ik deel je analyses en conclusies in deze en andere berichten,
m.b.t. de huidige urgente maatschappelijk vraagstukken,
door wat ik maar samenvat onder een zeker waarneembaar sociaal,
(partij)politiek, bestuurlijk en bureaucratisch verval.
Zoals Van Mierloo ook vaak duidde: de oude (sociale) verbanden zijn eruit,
de oude daarop gebaseerde, zich overleefde instituties leven deels zielloos
en doelloos voort

Wat jij terecht aan de orde stelt heeft ons wat dat betreft vaak
maatschappelijk en politiek krampachtig grotendeels tegenover Fortuyn,
Balkenende en Marijnissen doen opstellen,
(gelukkig niet altijd en niet ten aanzien van alles, goed voorbeeld Boris 1
met LPF voor strafspreekrecht slachtoffers)
zowel inhoudelijk (bijvoorbeeld erg overdreven en dogmatisch tegen vermeend
paternalisme van CDA/Balkenende)
als persoonlijk, bijvoorbeeld maar niet alleen jegens diezelfde terecht
populaire Balkenende,
60 procent overweegt al op hem te stemmen (!), die nog een beetje het goede
voorbeeld lijkt te geven in de omgang met mensen en politici en daarmee ook
vele van onze potentiele kiezers positief aanspreekt
(door juist hem hard persoonlijk aan te vallen verspelen we m.i. alleen
kiezers).

M.i. moeten we zoals jij denk ik ook suggereert op alle inhoudelijke
dossiers, om dat belachelijke Haagse woord maar eens te gebruiken voor door
burgers ervaren maatschappelijke problemen en vraagstukken, gedegener en
evenwichtiger over het ijs gaan, zoals bijvoorbeeld Boris dat met dat
strafspreekrecht deed en Vivien van Geen hoewel erg schuchter en daardoor
zonder mediagevolg over het eigendoms- en beschikkingsrecht over
achtergehouden pensioenbeloningen van gewezen fondsdeelnemers en
gepensioneerden.
Dan voelen en denken potentiele kiezers vanzelf dat we meegeluisterd hebben
naar wat er leeft en dat wat we erover te melden hebben relevant is.

Fritz van Rikxoort