ter kennisname: reactie op Buitenhof-column R. Platerk, 27/10/200 2

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Oct 29 11:34:16 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin Lentink wrote:

> [...]
> dat bij het grote kiezerspubliek D66 inderdaad wordt geassocieerd met de
> 'kreunjuwelen'? Waarmee ik overigens niets mis vind (met die kroonjuwelen
> bedoel ik). In het contact met kiezers (meestal geen d66-kiezers) merk ik
> dezer dagen onbegrip voor ons enthousiasme voor een EU-referendum. "Maar
> jullie zijn het toch ééns met die uitbreiding?". Om vervolgens uit te leggen
> dat dat weliswaar, onder voorwaarden, het geval is, maar dat we desondanks
> vinden dat de kiezer zich over iets zo fundamenteels moet kunnen uitspreken.

Maar het valt de kiezer toch prima uit te leggen dat het daarbij niet
hoeft te blijven en het referendum een van de meerdere instrumenten is.
Staatsrechtelijk instrument.

Gecombineerd met een verdere dualisering van het bestuur - waarbij ook
meer contact wordt gezocht met de burger - kan het een prima aanvulling
zijn in de besluitvorming.
Bestuurlijke instrumenten.

Het kan in dat opzicht tegemoet komen aan de bezwaren door Prof. Tak
geuit, namelijk waar meerdere burgers eenzelfde belang hebben en in de
besluitvorming tot uitdrukking kan komen.

Daarnaast valt toch ook goed uit te leggen dat D66 op grond van
argumenten tot een besluit kan komen dat door burgers anders wordt
gezien. Het instrument van de besluitvorming is toch ook niet
onfeilbaar?!

> Des Pudels Kern blijft toch dat we door die kiezers juist eenduidig worden
> geassocieerd met slechts een beperkt gedeelte van onze verworvenheden,
> ideeen en programma.

Mee eens. Er ligt nog veel werk te wachten.

> Wat moeten we daar, naar jouw mening aan doen? En is er
> naar jouw mening voldoende draagvlak te vinden voor al die andere ideeen?

Het gaat hierbij mijn inziens om de analyse van wat tegenwoordig aan
Fortuyn wedt toegeschreven, maar waarin vooral van belang is hoe je dat
ook inderdaad voor de burger wilt vorm geven.

Henk Elegeert