Sekeris

Herman Beun herman.beun at YUCOM.BE
Tue Oct 29 01:40:02 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin Lentink schreef:

> Misschien dat we 2 vandaag toch 'es aan de tand moeten
> voelen. Helemaal aan het einde werd ook gemeld dat het
> bestuur van de regio Gelderland ook de positie van
> Thom de Graaf ter discussie zouden stellen.
> Nu zit ik in dat bestuur, en van enige discussie
> daarover is mij niets bekend......

Interessant... Ik vond de uitzending, gezien wat er nu eigenlijk
concreet in gezegd werd, inderdaad ook nogal tendentieus. Mij viel op
dat deze uitzending van Twee Vandaag gemaakt was door de EO-ploeg, die
was wellicht niet helemaal agenda-loos. De ploeg die de thema-uitzending
over Europa maakte afgelopen donderdag (waar Lousewies in zat) had toch
een heel andere grondhouding - wel kritisch, maar niet anti.

Bezwaarlijk eigenlijk, dat eenzelfde format en vormgeving op die manier
twee totaal verschillende nieuwsprogramma's oplevert (qua redactie,
ideologie, inhoud). Bij Netwerk valt me dat ook vaak op.

> En persoonlijk vind ik ook dat een regiobestuur zich
> niet te bemoeien heeft met de verkiezing van de
> landelijke lijsttrekker. Alsof de leden dat zelf
> niet af kunnen....

De meeste nieuwsprogramma's weten dat nauwelijks, die denken dat het
overal de partijbaronnen zijn die de lijsten samenstellen. Vandaar dat
men dit waarschijnlijk nieuwswaardig vond. Wouter Bos mocht in het
NOS-Journaal (of was het NOVA?) ook onweersproken beweren dat "voor het
eerst in de Nederlandse geschiedenis" de leden van een politieke partij
de lijsttrekker gingen kiezen.

Herman Beun               http://users.skynet.be/herman.beun/
Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*