D66: zelfgenoegzaam maar vol dogma's?

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Mon Oct 28 23:22:25 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: Bart Meerdink <bmeerdnk at telekabel2.nl>
>Je doet net of er niet al talloze verplichtingen zijn, leerplicht,
>inentingen, toezicht voor jonge kinderen.

De leerplicht stelt in Nederland weinig voor. Om ervoor te zorgen dat de
overheid een middel heeft om de paar ouders die hun kinderen verwaarlozen
ter verantwoording te roepen, mag de leerplicht wat mij betreft blijven
bestaan. Maar in zijn algemeenheid is het een nutteloze verplichting. Ik ken
niemand die zijn/haar kind niet naar school zou sturen als er geen
verplichting was. Waar ik overigens wel tegen ben is een verlaging van de
leerplichtsleeftijd naar drie jaar, wat de laatste jaren door sommigen wordt
bepleit.

Inentingen. Zijn die verplicht dan in Nederland? Mag het niet hopen. Voor
argumenten, kijk eens op http://www.nvkp.nl/

By the way, op diezelfde pagina staat trouwens de volgende 'uitspraak van
Els Borst':
Op kamervragen waarom ouders geen bijsluiters krijgen, antwoordt minister
Borst:
".........de informatie onnodige ongerustheid kan veroorzaken."

Ik hoop dat dit niet waar is of tenminste uit z'n verband is gerukt. Het
gaat in ieder geval in tegen ieder uitgangspunt van D66.

>Ik
>heb de indruk dat je je hier nogal lichtvaardig op principes beroept,
>wat dan blijkbaar meteen verder nadenken overbodig maakt.

Wat een onzin. Hoezo 'blijkbaar'? Als ik je mijn argumenten niet geef, wil
niet zeggen dat ik er niet over nagedacht heb. Misschien zelfs wel meer dan
jij.

>Ben je tegen
>de rijbewijs-verplichting?

Nee.

>Is rijden moeilijker dan opvoeden?

Niet te vergelijken lijkt mij. Voor mij is het opvoeden van je eigen
kinderen 1 van de belangrijkste mensenrechten, en autorijden niet.

>Is het niet denkbaar dat een te grote nadruk op de vrijheid van het
>individu, datzelfde individu (plus omgeving) tekort doet?

Zeker, 'te grote' is nooit goed.

>Wat zou het
>met het indivudu doen als er geen plicht meer was om te leren en te
>werken?

Interessante vraag. Ik ben voorstander van een basisinkomen en afschaffing
van de solicitatieplicht. Vanwege een aantal voor mij belangrijke principes
en omdat ik er goed genoeg over nagedacht heb...

>De waarden die ik belangrijk vind zijn veel fundamenteler dan
>het liberalisme of welk algemeen etiket dan ook. Als met meer (formele
>of informele) verplichtingen/uitdagingen een 'betere' maatschappij tot
>stand komt, wat is daar dan tegen?

Niks, we verschillen gewoon van mening dat we die weg in moeten slaan. En
misschien verschillen we ook wel van mening over de definitie van een
'betere maatschappij'. Waarschijnlijk hecht ik gewoon meer waarde aan
individuele vrijheden dan jij. Prima toch.

Mark

Protect your PC - get McAfee.com VirusScan Online
http://clinic.mcafee.com/clinic/ibuy/campaign.asp?cid=3963