veiligheid

G.W.C. van den Berg gwc.berg at WXS.NL
Sun Oct 27 22:24:49 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste fert6565,

Het feit dat in de jaren 70 alle heil verwacht werd van behandeling, wil nog
niet zeggen dat er geen enkel heil van te verwachten is. Overigens is het
gevoel van onveiligheid van de burger pas eind jaren negentig een probleem
geworden. Vanaf begin 80 is er op grote schaal gesneden in
welzijnsvoorzieningen, reclassering en geestelijke gezondheidszorg.
Overigens ben ik het eens met je dat preventie belangrijk is en dat op
school veel zou kunnen gebeuren dat de kans op ontsporing doet afnemen. Maar
ook op onderwijs is bezuinigd. Verder zou criminaliteit ook afnemen als
pestgedrag op school nog meer aandacht zou krijgen.

Ik heb met mijn punt niet de oplossing willen geven voor alle problemen. Ik
vind echter de repressieve maatregelen die op dit moment ''in'' zijn, geen
geschikt antwoord en ik ben ervan overtuigd dat ze niet zullen leiden tot
een oplossing van het probleem. Meer blauw op straat leidt slechts tot meer
bekeuringen voor oppassende burgers, die iets te hard rijden, fietsen zonder
licht en die nog net even door het rode licht rijden. Ook geeft het de
burger een (vals) gevoel van veiligheid, want je autoraampje wordt toch weer
ingeslagen, de deur blijkt toch weer geforceerd en ik word toch weer in
elkaar geslagen als ik een opgeschoten jongen op straat tracht te
corrigeren.

Veel delinquenten voldoen aan de criteria van een antisociale
persoonlijkheidstoornis. Het zijn mensen die een diepgaand patroon vertonen
van gebrek aan achting voor en schending van de rechten van anderen vanaf
het 15e levensjaar, zoals blijkt uit drie (of meer) van de volgende:

1 niet in staat zich te conformeren aan de maatschappelijke norm dat men
zich aan de wet moet houden, zoals blijkt uit het bij herhaling tot
handelingen komen die een reden voor arrestatie kunnen zijn.
2 oneerlijkheid, zoals blijkt uit herhaaldelijk liegen, het gebruik van
valse namen of anderen bezwendelen ten behoeve van eigen voordeel of plezier
3 impusiviteit of onvermogen 'vooruit te plannen'
4 prikkelbaarheid en agressiviteit zoals blijkt uit bij herhaling komen tot
vechtpartijen of geweldpleging
5 roekeloze onverschilligheid voor de veiligheid van zichzelf of anderen
6 constante onverantwoordelijkheid zoals blijkt uit het herhaaldelijk niet
in staat zijn geregeld werk te behouden of financiele verplichtingen na te
komen
7 ontbreken van spijtgevoelens, zoals blijkt uit de ongevoeligheid voor of
het rationaliseren van het feit anderen gekwetst, mishandeld of bestolen te
hebben

Graag tot nader discussie bereid,

Gerard van den Berg