veiligheid

G.W.C. van den Berg gwc.berg at WXS.NL
Sun Oct 27 22:24:48 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

Voor een deel gebeurt dit al. Het betreft dan meestal verdachten waarvan
vermoed wordt dat hij of zij aan een gebrekkige ontwikkeling van de
geestvermogens lijdt. Het werk wordt uitgevoerd door reclassering,
psychologen en psychiaters. De pro justitia rapportage is echter
voornamelijk gericht op het aantonen van een geestelijke stoornis en te
weinig op maatregelen die de kans op recidief verkleinen.

Het opstellen van een delict terugvalpreventieplan kan alleen op vrijwillige
basis. Het is heel goed mogelijk om bij het opstellen ervan buiten de
bewijsvoering te blijven, omdat het preventieplan ontwikkeld wordt rond de
persoon van de verdachte en zijn omstandigheden. Dit gegeven wordt tijdens
het proces pas gebruikt nadat de schuld bewezen wordt geacht. Daarnaast is
het heel vaak zo dat de verdachte niet volledig ontkent. De echte crimineel
kun je er echter niet mee bereiken. Dat is echter ook niet noodzakelijk,
omdat het slechts een minderheid van de mensen betreft die de Huizen van
Bewaring bevolken. Medewerking aan een terugvalpreventie plan kan door de
rechter betrokken worden bij de bepaling van de strafmaat.

De veiligheid van de burger wordt bedreigd door frequente ervaringen met
zogenaamde kleine criminaliteit met grote gevolgen. In Venlo betrof het
jongemannen die overgingen tot doodslag zonder dat zij daar enig voordeel
bij hadden. Ik begrijp dat het bekenden waren van de politie. Zou dit ook
gebeurd zijn indien deze mannen bij een eerder delict het opstellen van een
delictpreventieplan aangeboden hadden gekregen? Mijn verhaal gaat natuurlijk
niet op, als dat inderdaad in de vorm van een pro justitia rapportage is
gebeurd.

Het voert te ver om uitputtend op deze plaats verder op de uitvoering van
het onderwerp in te gaan. Het punt dat ik wilde maken is, dat straffen niet
helpt. Straffen is het bewust toebrengen van leed. Dit werkt hoogstens bij
mensen die een normale ontwikkeling hebben doorgemaakt. Straffen leidt
alleen maar tot slimmer worden om de kans dat je gepakt wordt te verkleinen.
Verder beschikt juist de psychopaat niet tot het vermogen om van een straf
te leren. Straffen van kinderen leidt tot gekte en criminaliteit. In
wetenschappelijk onderzoek is dit al vele malen aangetoond en de
levensgeschiedenis van de gemiddelde dader toont dit telkens opnieuw aan.

Tenslotte is gevangenisstraf erg duur. Het vergroot over het algemeen de
kans op herhaling. Voor hetzelfde geld kunnen behandeltrajecten worden
uitgevoerd, die meer kans op vermindering van delictgevaarlijkheid geeft en
minstens even effectief zijn als het gaat om de bescherming van de
samenleving en haar burgers.

Ik hoop dat ik je vraag beantwoord heb. Graag bereid tot nadere overleg.

Gerard van den Berg