Taboe: ouderschapsdiploma

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Sat Oct 26 01:21:48 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joost Wery wrote:
> Ik zie hier op zich wel wat in. Ik vind wel dat je het niet te bevoogdend moet maken. Ik vind een "ouderschapsdiploma" ook geen goede term. Verplichte cursussen "elementaire pedagogiek", voor autochtonen en allochtonen lijken me wel een mogelijkheid om problemen te voorkomen.

Je hebt gelijk, hoe het verpakt wordt bepaalt de kans op succes. Ik denk
ook niet primair aan klassikaal onderwijs. Het zou mooi zijn als e.e.a.
een semi-permanent karakter zou hebben (men wordt tenslotte ook
gedurende de gehele opvoeding aangsproken op het gedrag van het kind).
Er zullen ook meerdere instituten (of hoe je het ook noemt) zijn waaruit
men kan kiezen, net als bij scholen.

> Een probleem lijkt me wat je moet doen met onwillige ouders. Als mensen ouder willen worden lukt dit ook zonder diploma wel. Wil je hen boetes geven, onder toezicht stellen, of zelfs hun kind afnemen?

Zonder 'diploma' hebben ze te maken met een begeleider die
verantwoordelijk is voor de gang van zaken (met een dikke vinger in de
pap dus). Dit is een sterke motivatie voor de ouders om alsnog de
benodigde opvoeders-achtergrond te verwerven, als men hiertoe in staat
is. De begeleider zal hier natuurlijk ook naar streven en er een
waardevolle rol bij kunnen spelen.