Taboe: ouderschapsdiploma

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Sat Oct 26 01:37:13 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Jasper Diekema - D66 Rotterdam wrote:

> Ik ben hier mordicus op tegen, opvoeden kun je niet leren, opvoeden moet je leren door ervaring en daar worden ook fouten bij gemaakt.

Tja, tegen zoveel wijsheid kan ik niet op. Geef trouwens eens aan waar
je je op baseert? Het zijn overigens wel erg trieste en kostbare fouten
hoor, als ouders er door dit blijkbaar onvermijdelijke vallen en
(hopelijk) opstaan niet in slagen hun kind(eren) goed op te voeden.

> Ik vind ook dat iedereen zijn of haar opvoeding zelf mag bepalen, kom op zeg, krijgen we straks allemaal kloontjes van mensen die een bepaalde opvoedcursus heeft gevolgd. Daatbij gaat het om mensen/kinderen en daar zijn maar weinig standaarden voor te bedenken. Nu zal ik wel tegen alle pedagogische wetten ingaan maar goed dit zijn mijn ideeen hierover.   Het gaat er eigenlijk om of ouder het met de beste bedoelingen doen en dat kun je in opvoedcursussen of iets dergelijks toch niet leren.

Ja net als met die leerplicht, krijgen we inderdaad allemaal kloontjes
van. Laten de ouders maar zelf bepalen wat de kinderen leren en de
kinderen thuis houden. Of toch maar niet?

> Ik vind het al zelfs verwerpelijk wat er nu in Rotterdam gebeurd waar ouders worden gescreend op psychische "capability" voor opvoeding maar hier kan ik nog enigszins begrip voor opbrengen.

Vertel eens?