Structurele veiligheid vs. cowboy-acts (was: Open brief inzake kandidatenlijst TK)

Martijn Leenders martijn at NEARBYU.COM
Thu Oct 24 01:31:35 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Zelf hoorde ik onlangs van een vriend een verhaal over de Turkse vriend
> van zijn moeder. Die wilde een weekje op vakantie overkomen naar
> Nederland. Wat bleek? Niet alleen had hij een visum nodig, wat nog valt
> te billijken. Maar bovendien moest dat visum minstens zes (het
> ministerie van BuZa raadde aan: acht) maanden tevoren worden
> aangevraagd. Daarnaast wordt dat visum aan een toerist uit Turkije
> alleen verleend indien deze een uitnodiging kan laten zien van iemand in
> Nederland. Deze Nederlander moet dan ook nog eens bereid zijn de komende
> [...]

Is helemaal juist, al verschilt de termijn per land. Vanuit een aantal
Balkanlanden duurt het meestal minder lang - officieel tussen 2 weken en 3
maanden maar met exact dezelfde papierwinkel.
Heel treurig om mee te maken hoe moeilijk het is om legaal aan de eisen te
voldoen, terwijl overal om de eerlijke bezoeker heen mensen staan die
diezelfde documentatie via 'bureautjes' voor een paar honderd euro hebben
kunnen 'regelen'. Tot aan werkvergunningen etc. toe.
Echt het klassieke voorbeeld van hoe de goeden onder de kwaden lijden. Ik
heb alle begrip voor garanties e.d. maar er moet toch een beter systeem
zijn. Dit is nl. absoluut niet waterdicht (hoeveel illegalen waren er in ons
land?) en veroorzaakt veel ellende.
Maar ik dwaal af...

Martijn Leenders.