Watergate

Sat Oct 19 08:49:11 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk,

Ik loop als weinig anderen achter niemand aan, hoe aardig ik ze ook vind, en
verdedig(de) hier niets, maar val de Nederlandse naiviteit, volgzaamheid en
hypocrisie juist aan. Ik was erg blij met de (late) openheid in de media
over de vragen over het afluisteren. Niet meer en niet minder.

Jammer dat jij bij wat jij dan ook verdedigt je weer beperkt tot
persoonlijke aanvalletjes en suggestieve verwijten. Daarmee alleen al
verdedig je het in ons land zo gebruikelijke onmogelijk maken van het
openlijk bespreken van twijfels aan de hypocriete onschendbaarheid van de
macht met zijn enorme machtsmiddelen. Daarmee verdedig je het gebrek aan
kritische houding en het zich slaafs achter de regering en het establishment
scharen, ooit nog begrijpelijk vanuit onze verzuilde apartheidssamenleving,
juist ook door en in de media.

Een minister die gisteren bij het anders dan en vooruitlopend op AIVD en
Commissie Haak ontkennen verklaarde dat in Nederland een inlichtingendienst
er niet eens aan zou denken in deze aan afluisteren te denken liegt gewoon.
Is ook niet verifieerbaar, waaraan ze wel en niet denken, dus wel slim
bedacht zo een stelling. Dat is dezelfde geveinsde naiviteit waarmee gesteld
werd dat een politieke moord on-Nederlands was/is. Ook nadat het tegendeel
weer bewezen was.
Of er geen handtekeningen zijn gezet en ministers niet op de hoogte zijn
betekent zoals uit vele andere ook recente voorbeelden bekend geworden is
ook in Nederland niet automatisch dat de werkelijkheid overeenstemt met de
gewenste of geveinsde formele papieren werkelijkheid. Daarin verschilt
Nederland niet van de rest van de wereld.

Uit eigen ervaring ken ik het afluisteren van de diensplichtigenvakbond
VVDM. Voor mijn tijd uit de gepubliceerde schandalen, maar ook uit mijn
eigen tijd als voorzitter (1987/1988). Daar hielden we gelukkig ook op tijd
rekening mee, al voordat we vanuit de tweede kamer nog eens expliciet
geinformeerd en gewaarschuwd werden in de periode dat we het publicitaire
debat met de Staatssecretaris van het CDA aan het winnen waren over
intimidatie en (sexueel) geweld in de krijgsmacht.

Noch is het werken met informele veiligheidsfunctionarissen op alle
essentiele posities die ten allen tijde over belangrijke gegevens kunnen
beschikken en die desgewenst informeel manipuleren om ongewenste individuen
tegen te werken, noch het werken met infiltranten in ongewenste
organisaties, een fenomeen dat alleen buiten ons land gebruikelijk is. Dat
zou ook niet zo heel erg zijn als we dat niet als roomser dan de paus als
onmogelijk in ons land blijven ontkennen.

Fritz van Rikxoort