Bevestiging: verloedering openbaar minsterie

Sat Oct 19 08:55:55 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1034916742642.html

Politiebond beroofd, agenten komen niet

Door Bert Huisjes

De vakbond voor agenten, NPB, is op harde wijze met de neus op de nieuwe
werkwijze van de politie gedrukt. De vakbond is op een van de kantoren
bestolen van alle nieuwe computers, waarna de politie te kennen gaf `geen
tijd' te hebben voor de roof.

,,Onthutsend'', zegt voorzitter Hans van Duijn. ,,Deze kant gaan we nu dus
op. Ik heb echt moeten slikken.''

De roof vond plaats op een van de regionale kantoren van de politievakbond.
Overdag waren op de vestiging alle computers vernieuwd, dezelfde nacht werd
het pand weer net zo vlug leeggehaald.

Een personeelslid van de bond, een oud-politieman met veel ervaring, stelde
's ochtends direct zorgvuldig alle dadersporen van de kraak veilig. Dat
bleek niet nodig. ,,De politie had er geen belangstelling voor'', zegt Van
Duijn. ,,Ze hadden toch geen tijd, kregen we te horen.''

De voorman van de vakbond meent dat het voorval illustratief is voor het
nieuwe beleid van politie en justitie om zaken zonder dadersporen niet meer
te onderzoeken. ,,Als je ook de sporen niet eens meer onderzoekt, wordt het
natuurlijk nooit wat. Onze medewerker had ze veiliggesteld, maar ze hadden
geen enkele interesse! Tsja, zo kom je vanzelf aan minder
opsporingsonderzoeken.''

Van Duijn zegt te gruwen van de opstelling van justitie. De keuze welke
zaken wel of niet worden opgepakt worden volgens hem op `eenzame hoogte
gemaakt, ver weg van het rumoer en de onveiligheid op straat'. ,,Dit is toch
niet aan de burger uit te leggen? Naar hem wordt niet geluisterd, en als er
één les getrokken had moeten worden na de verkiezingen van 15 mei... Als je
het hem vraagt, weet ik zeker dat politieonderzoek na inbraak hóóg op het
lijstje staat. En dat zeg ik niet, omdat wij nu toevallig het slachtoffer
zijn geworden van een kraak.''

De bond heeft voor ongeveer 25.000 euro schade geleden door de computerroof.