Verkiezingen bedreigend voor D66 (2)

Fri Oct 18 13:41:18 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Mark Koek <mark at koek.net>
Datum: vrijdag 18 oktober 2002 13:12

>Zoals in mei bij die grootschalige SBS-peiling bleek is de D66-inhoud
>goed voor 20 zetels.

Die inhoud moeten we dus voortdurend, als ONZE inhoud, uitventen

>Er zijn dus ongeveer 850.000 mensen in Nederland die inhoudelijk D66'er
>zijn, maar er toch niet op stemmen.
>
>Het probleem zit 'm dus wel degelijk in die vorm en stijl.

Ja en nee,
nee als we het te veel blijven hebben over vorm en stijl sec,
ja als we onze vorm en stijl bijbuigen door het in de praktijk brengen van
het steeds weer en voortdurend te hebben over die inhoud, inhoud, inhoud.

Dan leren en ervaren we net als Jan Marijnissen en Jan-Peter Balkenende
vanzelf dat ook onze authentieke stijl zich goed ontwikkelt en ongeacht ons
accent en onze haardracht wel te pruimen is. De kiezer kijkt door die vorm
en stijl sec (zonder relatie met de inhoud) namelijk steeds meer heen,
ervaren als hij en zij zijn door de steeds veelvuldiger directe projectie
van steeds meer echte mensen op de televisie.

>Daar zit trouwens wel verbetering in, heb ik de indruk, maar deze
>verkiezingen komen daarvoor te vroeg.

En dat geldt niet alleen voor ons. Niet voor niets koos Zalm voor het
opzeggen van het vertrouwen in het kabinet (zogenaamd vanwege de perikelen
in en vanuit de LPF en de openlijke strijd van Heinsbroek tegen het karakter
van Bomhoff).

Daarom had ik juist ook een kritische houding van Thom de Graaf naar Zalm
verwacht, en doorvragen nadat die zich wanhopig had klemgeluld en zich
alleen nog op vage en suggestieve gevoelens jegens anderen kon beroepen om
op dit in vele opzichten slechte moment het kabinet ineens te laten vallen,
zonder dat zoals Thom zlef terecht opmerkte daaraan enig  conflict in of van
kabinet met kamer aan ten grondslag lag.
Thom liet het er nu bij steeds zijn oproep aan Zalm te herhalen eens mee te
doen de populaire Balkenende te beschadigen.

>Mark

Fritz