Verkiezingen bedreigend voor D66 (2)

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Fri Oct 18 13:16:23 CEST 2002

Beste Ellen,

Het is goed om te weten dat slechts 1% van de D66 leden aan het digitaal cafe deelneemt. Ik kan ook je analyse delen over de tweedeling in dit cafe al heb ik geen oordeel over wie waar hoort. Ik weet alleen dat als het nodig is er weinig ideeen voor het verkiezingsprogramma uitkwamen. De programmacommissie had een groep van 400 referenten samengesteld die tussen 2000-2002 commentaar gaven op tekstvoorstellen. Een deel van de referenten doet of deed mee aan dit cafe. In hoogtijdagen (vier jaar geleden) had dit cafe ruim 200 deelnemers.

Het zou erg voorbarig zijn als de discussies op dit cafe leiden tot conclusies over/voor de partij. Discussies zijn vaak mosterd na de maaltijd, meningen vers van de lever, gooi en smijtwerk van het type "ïk zeg wat ik denk" en niet elke deelnemer is over tijd even consistent (afgezien dan van voortschrijdend inzicht). Het is een aardige barometer en ruimte voor proefballonnen maar hier worden geen reputaties gemaakt of gebroken: daarvoor moet je op congressen, afdelingsvergaderingen of in werkgroepen zijn.

Op het congres daar wordt het echt gespeeld: 16 november 2002 in Zwolle,

Michiel Scheffer