Verkiezingen bedreigend voor D66

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Oct 16 21:02:47 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Het betrof een politieke lunch zaterdagmiddag voor nieuwe leden in Utrecht
met aanwezigheid van Borsis van der Ham. Mijn eigen volkstuinkeuken was
dicht, dus ik had een aardig alternatief, een paar honderd meter verderrp.

De 15-20 aanwezige nieuwe leden waren vrijwel zonder uitzondering, zo
stelde iemand, studenten, academici en aio's. Die werd een
propaganda-bijeenkomstje voorgeschoteld. En ondanks het gesis van het
aanwezige raadslid was ik zo vrij enkele vragen te stellen om de boel op
gang te brengen. Eentje daarvan betrof de houding van de TK-fractie inzake
afschaffen subisidies in het landbouwbeleid als voorwaarde voor
EU-uitbreiding. Ik noemde het verschil van mening tussen Van der Ham en
Brinkhorst in NRC-opinie-artikelen.

Boris antwoordde klip en klaar: Ik trek een lijn met Lousewies van de Laan,
tegen Brinkhorst en het tweede EP-lid. Ik: Dus je gaat voorbij aan de
argumenten van Brinkhorst? Boris: Jazeker, en ik ben het die nu in de
Tweede Kamer zit. Op een tweede opmerking van mij dat je misschien beter
een overgangsregeling kunt treffen in plaats van een bot ja-nee  - de arme
boeren in Polen werken al eco en direct stoppen met landbouwsubsidies
betekent extra geld nodig voor sociale fondsen - werd verder niet
beantwoord. Kortom, een stukje VVD-dogma waar de aanwezige nieuwe leden met
gespitste oren naar zaten te luisteren.

Overigens, de broodjes waren lekker, net als jet sla-tje.

Henk Vreekamp, Utrecht.