Bombarderen Ankara?

Herman Beun herman.beun at YUCOM.BE
Fri Oct 11 23:12:58 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra schreef:

> O my dear, laten de No Voters vooral in hun
> Stout blijven, in plaats van stout te stemmen.

Tjerk, ik weet niet zeker of je me goed begrepen hebt, maar ik vind het
Verdrag van Nice zo'n slecht verdrag dat ik hoop dat Ierland er *niet*
mee instemt. Er zijn andere, betere manieren om de uitbreiding te
regelen. Mocht de uitbreiding doorgaan mét het Verdrag van Nice dan
wordt dat een bestuurlijke ramp.

Wat betreft Turkije: dat land is nog steeds een kandidaatlid, geen
twijfel daarover. Tegelijkertijd is ook duidelijk dat van toetreden van
Turkije op korte termijn absoluut geen sprake kan zijn. Het schort bij
de huidige tien toetreders al ernstig aan de kwaliteit van de
rechtsstaat, Bulgarije en Roemenië zijn op dit moment out of the
question, en Turkije dus al helemaal. Dat heeft wat mij betreft helemaal
niets te maken met al dan niet islamitisch zijn, maar gewoon met
mensenrechten, rechtsstaat, minderheden en corruptie. Dus ja, het land
kan toetreden tot de EU, maar dan zal het eerst toch een aantal ernstige
problemen moeten oplossen.

Overigens, make no mistake, de Turkse regering weet ook heel goed hoe
vuil spel gespeeld moet worden. Cyprus bijvoorbeeld: wanneer dat land
toetreedt is het wenselijk dat de kwestie met het door de Turken bezette
deel enigszins is opgelost. De dwarsliggende partij daar is, zonder
enige twijfel, het Turkse deel van het eiland - aan de Grieken ligt het
niet. Turkije weet dat, en is de afgelopen maanden dan ook druk aan het
onderhandelen geweest: Cyprus, in ruil voor het noemen van een
toetredingsdatum voor Turkije. Ik was erg blij dat de Commissie daar
vooralsnog niet voor gezwicht is - maar van de Europese regeringsleiders
later deze maand is dat nog maar afwachten.

Wat de Commissie betreft treedt Cyprus ook toe zonder oplossing voor
Noord-Cyprus. In alle gevallen gaat het formeel om toetreding van het
*hele* eiland: geen enkel land behalve Turkije erkent de regering van
Noord-Cyprus. Bovendien zijn de Europese subsidies voor Noord-Cyprus
meer dan nodig, maar zonder regeling voor het noorden komen die er niet.
De taktiek die Turkije nu volgt, is dus het in gijzeling houden van de
bevolking van Noord-Cyprus ten bate van de eigen belangen (namelijk
toetreding van Turkije). Het is daarom van het *allergrootste* belang
dat Europa daar niet in trapt, en volhoudt dat Cyprus hoe dan ook
toetreedt, met of zonder regeling voor het noorden.

Herman Beun               http://users.skynet.be/herman.beun/
Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*