Andere benadering faillissement

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Oct 11 21:07:30 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

He he democs,

Eindelijk weer eens een goed plan van iemand uit de TK-fractie. Nee,
natuurlijk niet van De Graaf maar van Francine Giskes. In De Financiele
Telegraaf lees ik dat ze de faillissementswet wil wijzigen op enkele
hoofdpunten: minder snel surseance verlenen (meer onderhandelingstijd), bij
failliet geen voorrangsregeling in de resterende baten voor belasting en
uitkering (nu ook kansen voor andere schuldeisers) en vooraf  toegang tot
werkloosheidswet bij dreigend failliet (en niet na). Verder zouden de
rechtbanken langer meer ervaren (leken)rechters moeten houden. Giskes pleit
verder voor volledig behoud de venture capital regeling die starters en
uitvinders dient.

Prima, dit MKB-plan: een eenmalige mislukking hoeft geen eeuwige doem te
betekenen. Nog slimmer had ik het gevonden als zij simultaan publieke
instemming had verworven van een of twee spraakmakende organisaties. Dat
mis ik, terwijl de partij toch vol ICT- en communicatiedwazen zit. Of zat
de VVD  te dicht achter haar aan om het initiatief over te nemen?

Henk Vreekamp, Utrecht.