De deur dicht ?!

Thu Oct 10 10:18:56 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kon ook niet vinden waar het wordt uitgezonden, wel dat het een documentaire
van Karin Schaag, VPRO, betreft. Radio ipv. tv? Wie weet meer?

Vandaag weer een helder, overzichtelijk, breed en evenwichtig verhaal in
Trouw, zonder te springen naar de desinformatieve hinderlijke voorbarige
conclusies die elders kenelijk zo gebruikelijk geworden zijn:

http://www.trouw.nl/religieenfilosofie/hirsiali/artikelen/1034227261460.html

Dreigementen / Zaak-Hirsi Ali: geen zoektocht naar daders, wel een permanent
risico
door Kustaw Bessems
2002-10-10 Trouw

AMSTERDAM - Heeft Ayaan Hirsi Ali alles uit haar duim gezogen of wordt zij
echt met de dood bedreigd?

De twee meest onformatieve passages betreffende de bevindingen en opstelling
van politie/AIVD:

> (...)
Rechercheurs vonden de afzonderlijke incidenten niet indrukwekkend, maar het
totaal wel. Voor de politie was meteen duidelijk dat onderzoek weinig zou
opleveren. Er waren zoveel e-mails en internetberichten dat niet was te
beoordelen welke serieus waren. Bovendien zijn ze nauwelijks te traceren. De
signalen aan de vader waren weinig concreet en de politie kende ze alleen
uit de tweede hand. De politie richtte zich dan ook meer op de bescherming
van Hirsi Ali, al werd zij niet vierentwintig uur per dag bewaakt -dat
gebeurt bijna alleen met hoge overheidsfunctionarissen. Hirsi Ali's
werkgever huurde lijfwachten in.
(...)
Politie en AIVD blijven erbij dat Hirsi Ali, die naar het buitenland is
vertrokken, gevaar loopt. Kort voor haar vertrek zegde minister Remkes van
binnenlandse zaken extra beveiliging toe. De hoop is dat de controverse luwt
als zij een tijd uit de openbaarheid is. Maar verwacht wordt dat de dreiging
toeneemt als zij terugkomt en zich opnieuw roert. Politie en justitie
beschouwen de zaak-Hirsi Ali niet als een zoektocht naar daders, maar als
een permanent veiligheidsprobleem en hebben het gevoel: 'Niet nóg een, na
Fortuyn'.
<

Fritz van Rikxoort