Freedom!

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Oct 8 16:27:35 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 15:09 08-10-2002 +0200, gerard kupfer wrote:

>3. Hein, die vrijheids-filosofie, door iedere D66-er hopelijk REDELIJK
>gewenst, heeft toch ook z'n kaders?

Dat is dan ook precies hetgeen ik bedoel met faciliteren. Dusdanige kaders neerzetten dat de vrijheid van de één niet ten koste gaat van de vrijheid van de ander. De huisjesmelker die de vrije keuze in de huurmarkt ernstig verstoort, bijvoorbeeld, moet dan maar wat vrijheid afgepakt worden, opdat de huurders meer keuzevrijheid krijgen.

>Jij als communicatie deskundige, of als
>gespreksleider in een concreet geval, ziet toch ook wel, dat volledige
>vrijheid alleen op de induviduele geest kan slaan en zodra van samen
>leven/debateren sprake is regels/kaders nodig zijn teneinde de individuele
>daden te faciliteren?

Mijn werkwijze is dan ook: ieder mag álles zeggen. Maar wel zodanig dat er naar elkaar geluisterd wordt, dat er onderling verband ontstaat en dat er een minimum aan respect voor elkaar wordt opgebracht (hoewel ik vrij los met de regels omga). Belangrijk: de mensen die altijd praten, altijd op de voorgrond treden, met hun verbaliteit de hele ruimte in beslag nemen, die ontnemen andere, bescheidener mensen,  de vrijheid zich te uiten. Daar grijp ik dus in. Het recht van de sterkste is geen vrijheid. Dat zijn kaders, ze zijn bedoeld een maximale spreekruimte voor ieder te bewaken.